ANNONS
Annons

Minolta Dimage dual 3

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Hur får man ordning på scannern!
Enligt goda rekomendationer så köpte jag en Dimage dual 3 för en tid sedan. Nu är jag grymt besviken på det resultat som jag ser. Min bilder är mycket bra exponerade och skärpa när jag kollar i luppen. När jag sedan scannar in dom så blir det bara skit.
Dom blir alldeles för mörka och kvaliten blir alldeles för dålig.
Har ni tips på hur dom ska bli bättre?

1. Grundinställning? Hur ska den vara.
2. Vilka input och utput ska de vara.

Jag har exakt samma problem

Tycker jag har provat alla inställningar men det blir ändå fel. Korniga bilder och usla kontraster. Är det själva bildbehandlingen (efter scanning) som jag inte bemästrar tro?

Det jag inte fattat än är vad jag gör när jag ställer skärpan...

Bortsett från det så brukar jag markera det område som är bilden, för att sedan ställa in svart och vit punkt automatiskt. Om bilden är för mörk från början så öser jag på lite ljus i exponeringsfliken och gör sedan om svart och vitpunktsättningen. Därefeter skannar jag med 16 bit färg och gör det 8x samt dricker kaffe.

Önskar att maskinen kunde göra löpnummer på skanningen, så jag slipper hitta på filnamn.

Utanför ämnet önskar jag åxå att Canon tar sin 11 Mpix sensor med 24x36 formatet och gör en skanner av den. Då behövs endast några korta exponeringar från ljuskällan genom förslagsvis tre mekaniska färgfilter eller tre olikfärgade lampor eller ännu fler färgade filter för bättre precision. En laser kan med fördel mäta avståndet till filmplanet och skärpekontroll kan göras genom att filmplanet flyttas något och visas på en direktsänd bild på skärmen för manuell inställningskontroll.

Testa Vuescan istället för den programvara som medföljer. Vid scanning av S/V är åtminstone skillnaden ganska stor. I vuescan har du dessutom mer möjligheter att anpassa scanningen. Dessutom finns det otal tips på nätet hur man får ut mest kräm ur varje film. Sök på "vuescan" och tex "provia". Eller sök efter de newsgroups som finns för Dual III-ägare. Yahoo Groups har en vet jag.

Bilden blir ju heller inte bättre på bildskärmen än vad bildskärmen presterar ... bara en tanke. Testa att skicka till labb och framkalla, färgerna behöver du ju inte bry dig om i första hand utan testa för att se kontraster etc. Men tänk på upplösningen så att labbet inte behöver interpolera, etc. Mina två små ören.

Problem med en Minolta Dimage III:a

Jag har ett litet problem som jag undrar över. När jag scannar DIA så framträdder 2 svarta linjer(en i varje ytterkant) längs med riktningen som bilden scannas. De svarta linjerna ligger precis i ytterkanten på varje sida så en liten sträng av bildens ytterkant lämnas kvar. Detta resulterar i att man vid en beskäring för att få bort de svarta "sorgkanter" som kommer med vid en vanlig scanning måste beskär bilden lite extra för att få bort de längsmed gående linjerna. Kan det vara så att några pixlar av CCD:n (eller vad scannerna använder sig av för teknik) har "döda" pixlar? Får ni som har en likadan modell ett liknande fenomen? Tacksam för svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar