Annons

Minolta Dimage A1 - klokt val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loke-

Medlem
Hej hopp.

Jag har efter en del velande beslutat att slå till på en kamera. Har sneglat på dimage A1 ett slag. Nu börjar den bli hygglig i pris för min plånbok ( runt 6 loppor ) och vill mest ha bekräftat från er härliga fotoentuistiaster att med minoltan så får jag mest för dom pengarna i dagsläget. Har surfat runt en del här och i stort sätt beslutat mig för den. Vill bara ha den sista knuffen från er.. =)

För den vänliga själ som idds så tar jag emot alla råd innan jag slår till.

Kan inte ett skit om kameror och har aldrig ägt någon. Men tänkte ta tag i en gammal dröm att börja fota och se ifall jag har den naturbegåvning som jag inbillat mig att jag har =).
Kommer fota allt från sport och natur till folk.

Tackar på förhand för alla eventuella råd.

// Loke

För det (ny)priset så tycker jag det är bästa kameran du kan få...ett utmärkt val.

Tack för svaret Kim.

Jag ska vila på hanen en smula till och se ifall det dyker upp flera råd.

// Loke

# Ja för fan, slå till bara:
- Kim

# Din tok, tjacka X istället:
- ?

Knuffar lite jag med...

det är en helt okej gluttsnäppa, speciellt till det pris den betingar idag. Ofta får du med batteripacket (nästan) utan nån extra kostnad också, satsa på det! Du kommer att gilla kameran med det monterat. Jag har knappt sett min kamera utan batteripacket o jag trodde att det skulle användas "ibland" bara...

Med två specialbatterier i det så klarar du dej läääänge utan att bli strömlös.

Den enda kamera som skulle få mej att fundera ett varv till idag är A2... men då blir det lite mer slantar.

Funderde själv på A1 när jag såg priset, men efter att jag tittat på Olympus 8080, blev jag fundersam det skiljer dock ca 2000, men den kameran verkar enl mig vara den bästa kompakten, vet ej om jag har rätt?
A1 har ju fått en del kritik på sin bildkvalitet bla.

8080 är en trevligt utformad kamera, med suverän bildkvalitet, för mig står det mellan 8080 och D70, kompakt eller system.

Mitt råd, titta på tester av 8080

www.steves-digicams.com mfl.

nja, lika stor är väl att ta i, vet inte om den är större eller mindre än A1 ganska lika tror jag men D70 är definitvt större.
8080 har ej stabilisator, men behövs det med 5ggr zoom?
Ett stort + fpr 8080 är att lcd skärmen faktiskt fungerar i direkt solljus, har själv prövat och den är riktigt bra.

Det andra jag fastnat för är alla direktknappar som finns på kameran, samt att den är otroligt robust byggd.

Det som talar emot är ju priset......

kolla A1, där sitter alla viktiga reglage på utsidan, inte såååå ofta du behöver krypa in i menyerna.

När man inte kan byta optik är omfånget viktigt. A1 täcker 28 (hyfsat bra vidvinkel) till 200 o har möjlighet till större område både uppåt o neråt med adaptrar... och som sagt stabilisator.

Olympus bygger utmärkta kameror inte tu tal om det, jag har haft en hel del såna, bilderna blir lika bra med D7/A1 som med dem...

Daniel Söderholm skrev:
8080 har ej stabilisator, men behövs det med 5ggr zoom?
Bildstabilisator kan vara mycket användbar oberoende av brännvidd, allra mest på "kompakter" med små sensorer som brusar mycket när man ökar känsligheten...

Okej, något som förvånar mig här på fotosidan är hur svårt det är att diskutera kameror på ett objektivt sätt, jag har inte sagt att a1 är en dålig kamera, men i tester har den fått kritik på bildkvaliteten, medan 8080 har fått mycket beröm för densamma,

För står valet mellen att köpa en digital systemkamera och en avancerad kompakt typ 8080 eller a1, båda typerna har fördelar och begränsningar.

En fördel jag ser med en kompakt är möjligheten till att lätt ta bra makrobilder, vad jag förstår så har 8080 ett betydligt mycket bättre makro än a1, som också har en bra makrofunktion, (den i tele)

det finns naturligtvis andra för och nackdelar som är viktiga.

Systemkamerorna har många fördelar, men är det inte vettigt att köpa en bra kompaktkamera, som man är nöjd med och som räcker till så mycket som möjligt, så kan man komplettera men en dslr om ett år ellr 2 när de kostar mycket mindre och är förmodligen mycket bättre. Då har man 2 kameror som förmodligen kompletterar varandra mycket bra?

Bara en fundering, synpunkter?

Daniel Söderholm skrev:
men i tester har den fått kritik på bildkvaliteten, medan 8080 har fått mycket beröm för densamma,

Jag har inte läst någon test på Olympusen men vill tillägga något ang. A1 & 7-serien.

Deras bildkvalite har ofta disskuterats mest då i avseende på brus, jag har själv använt 7i oerhört mycket & håller med om att den brusar en del. Dock inte mer än många andra kameror i samma klass som sällan fått kritik i forum m.m pga att dom inte sålt lika mycket som Minoltorna (färre användare).

Hur 8080:an är vet jag ej men något som Minoltorna alltid varit bättre på än många (bla Olympus) är den optiska biten med kromatisk abberation m.m, bruset fixar jag i Neat Image...

Vill man ha riktigt bra digital bildkvalite så är det DSLR som gäller, annars så är A1 ett bra val. 8080:an får någon annan uttala sig om...

/Larsa som för tillfället lagt bort digitalisen...

För står valet mellen att köpa en digital systemkamera och en avancerad kompakt typ 8080 eller a1, båda typerna har fördelar och begränsningar.
Funder själv på att byta till en bättre kamera. Olympus C-8080 är en het kandidat. Hetare än både A1 och A2. Kommer däremot inte att köpa en DSLR. Utrustningen tar helt enkelt för stor plats.

masur skrev:
Funder själv på att byta till en bättre kamera. Olympus C-8080 är en het kandidat. Hetare än både A1 och A2. Kommer däremot inte att köpa en DSLR. Utrustningen tar helt enkelt för stor plats.

Har kikat lite snabbt på 8080-testen på Dpreview, ser fin ut!

/Larsa

Mhmm.. här rullar det på märker jag. Kul läsning.

Ang Olympus 8080 så är det säkert en schysst kamera men någonstans måste jag dra gränsen. Lägger jag till 2 loppor till e ju inte steget långt ifrån de riktigt tuffa grejerna. Känns skummt att tjacka en A2:a eller 8080 för nuvarande pris när man får det tunga artilleriet för ett par loppor till ( personlig reflektion =) )

Men tack för tipset.

// Loke

Tackar för knuffen KG, tjyvkikade lite på din profil och såg att du äger ju en A1:a.

Moterade ditt råd angående extra batteri dessutom.

Novis som man e på området så trodde jag att ett stöddigare minne är det man behöver tjacka extra utöver kameran. Nu batterigreppet de luxe vilket verkar klokt. Är det något mer som jag borde köpa till som inte är default tro? Inbillade mig att filter mm samt mjukvara ingick men så e det kanske inte? Skiljer sig säkert från olika återsäljare dessutom kan tänkas.

// Loke

Daniel Söderholm skrev:
Okej, något som förvånar mig här på fotosidan är hur svårt det är att diskutera kameror på ett objektivt sätt, jag har inte sagt att a1 är en dålig kamera

Jag hoppas att jag inte har sagt nåt som kan tolkas som att jag tycker att Olympusen är en dålig kamera för det har jag ingen anledning alls att tro. Jag har haft fler Olympusar än Minoltor och de har alltid levererat mycket bra bildkvalitet.

Med ett fast objektiv vill jag ha stort zoomomfång, gärna ännu mer än Minoltan ger, och jag vill gärna ha en bra vidvinkel i botten. Det har både 8080 o A1/A2 sen kan jag nog aldrig få nog av tele heller så 200 mm känns som en begränsning rätt ofta. Canons nya med IS o 10x zoom e fin, men då har den "bara" 3 megapixel och ingen kontakt för extern blixt. Synd.

Med så mycket tele krävs korta slutartider och/eller stativ eller nån form av antiskak. Självklart är behovet av IS/AS mindre med kortare brännvidd, men i dåligt ljus är det bra att ha.

Olympus e bra. 8080 är den senaste reinkarnationen av de Camediamodeller jag själv haft. Frågan i tråden var om A1 var ett klokt val för en given budget. Och det hävdar jag att den är. T o m när den kostade dubbelt så mycket tyckte jag det.

Loke- skrev:
Moterade ditt råd angående extra batteri dessutom.
Novis som man e på området så trodde jag att ett stöddigare minne är det man behöver tjacka extra utöver kameran.
// Loke

Du måste köpa större minne, extrabatteriet får du ta sen...

Loke- skrev:
Tackar för knuffen KG, tjyvkikade lite på din profil och såg att du äger ju en A1:a

Jo, tittar du noga så ser du att jag har en Dimage 7 också, jag är rätt nöjd med utformningen av kameran och idén om att ha många inställningar lättillgängliga. Jag gillar också den manuella zoomen.

Medföljande minne är inte mycket att hänga i julgranen. Det är prio ett att skaffa större. Jag hade redan ett par Microdrivar så jag tänkte inte på det. 16 MB som följde med e skrattretande.

Batterigreppet är inte helt nödvändigt men får du med det för en ringa extrakostnad tycker jag att det är en bra grej. Förutom att du kan köra med dubbla specialbatterier kan du även nyttja vanliga AA-batterier. Såna är billiga (laddningsbara alltså) o dessutom kan man köpa dem i kiosken i nödfall.

Nåt filter ingår inte. Ett sky-filter har jag skruvat på som skydd för linsen mest. Jag har kompletterat med extern blixt o lite närbildslinser och en fjärrutlösare o kommer att hämta min telekonverter endera dagen hoppas jag...

Som du såg börjar A1 dyka upp som begagnad redan, de kan inte vara särskilt hårt åtgångna. Borde kunna vara ett prisvärt alternativ, då kan du kanske få med lite extrautrustning på köpet...

Lycka till med ditt val!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar