Annons

Minolta converter 1,4X APO modell I eller II

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_J

Aktiv medlem
Hej

När jag sökt efter Minoltas convertrar på nätet har jag sett att det tycks det finnas två modeller, I och II.

Jag undrar vad skillnaden är mellan modell I och II av Minoltas Teleconverter 1,4X APO och om båda modellerna är kompatibla tillsammans med ett Minolta 400/4,5 APO objektiv.

Vad kan man tro om Sonys kommande convertrar, Är de exakt lika som KMs sista?

/Hans

Skillnaden mellan I&II är utväxlingen, II kom när High Speed objektiven kom, (II är nedväxlade)

Tack för svaren.

Det finns alltså tre olika versioner av convertrarna och vad kan kan förstå så är samtliga kompatibla med 400/4,5 objektivet.

Sista versionen "APO D" fungerar AF endast med SSM-objektiv, icke SSM får fokuseras manuelt.

Maffe skrev:
Sista versionen "APO D" fungerar AF endast med SSM-objektiv, icke SSM får fokuseras manuelt.
Varför har den då den vanliga AF-kontakten?

Och på dyxum står det "comments: same design as older version", så då funkar inte AF med någon 1.4x med objektiv utan SSM alltså?

Maffe skrev:
Det finns 3 versioner APO I, APO II och APO D=)
Jag vet, och D-versionen är samma som APO II med D-funktionalitet (och ssm-stöd), och APO II är samma som APO med annan utväxling för att kunna dra nytta av HS-objektiven...

Edit:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=320497&is=USA

The 1.4x II APO (D) has now been updated to also provide full AF compatibility with SSM type lenses (with compatible cameras, e.g. Maxxum 7/5/4/3 or newer). This converter will increase the focal length of the lens by 1.4x, and reduces the lens aperture by approx. 1 f/stop.

NOTE: Due to the high-quality design of this converter (5 elements/4 groups), the teleconverter will only fit and work with a select range of lenses, only the following lenses are compatible:

* 300mm f/2.8 (D) SSM
* 70-200mm f/2.8 (D) SSM
* 200 f/2.8 APO G
* 300 f/2.8 APO G
* 300 f/4 APO G
* 400 f/4.5 APO G
* 600 f/4 APO G

Note: The following lenses can only be used in Manual Focus mode:

* 135mm STF f/2.8 [T4.5]
* 200mm f/4 Macro G

AF fungerar alltså med objektiv utan SSM med, men det är bara dom uppräknade objektiven som fungerar öht.

Senast ändrad:
Sorry, snurrade till mitt minne, det är givetvis SSM objektiven som endast får AF med APO-D och ej med de tidigare...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar