Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta blixt "D314i" kompatibilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
Den där lilla blixten som heter D 314i och dess "storebror" D 316i, vilka kameror funker de med?
Jag hittade någon sida med info där det stod att de bara funkar med Dynax 3000i, drivs av kameran.
Kan det verkligen vara så att de bara funkar med just den kameran?
Har Dynax 3000i någon speciell anslutning i blixtskon för att ladda upp kondensatorerna i dessa blixtar som ingen annan Dynax har?
Jag vill använda en sådan blixt till min 7D i ett litet mullemeck-projekt :)
Jag vet att jag inte får något kontrollerat blixtljus men får jag något ljus över huvud taget?

3000i har en extra kontakt i blixtskon som strömförsörjer blixten, så det kommer inte fungera på någon annan kamera utan att du skruvar sönder blixten och ansluter 6V DC till den kontakten (den femte pinnen, den närmast fronten). ("jord" är den näst närmast baksidan)

nedan är taget från ett tyskt minoltaforum:
Källkod:
#############
# #   H   # #
# #   #5  # #
# #  3#   # X
# #   #2  # X
# #  0#   # #
# #   #1  # #
# #   #   # #
 0 = ground (blue)
 1 = "F1" = sync / fire flash (0+1) (red)
 2 = "F2" = flash ready signal (white)
 3 = "F3" = TTL OK signal (black)
 (4 = "F4" = not connected - see above)
 5 = "F5"??? = flash power (+6V) & control (only Dynax/Maxxum 3000i & Alpha 3700i with Program Flash D-
314i & D-316i)

/Andreas

Ok, 6V från en extern strömkälla alltså?
Då får jag nog kika på blixt med egna batterier, en 2000xi eller liknande.
Tackar för det snabba svaret!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto