Annons

Minolta Autometer IIIF

Produkter
(logga in för att koppla)

hoppsan

Medlem
Sätter mitt hopp till Fotosidan:
Har skaffat en Minolta Autometer IIIF, och har även Multiblitz blixtar, tre stycken.
Vilken kabel ska man använda för att koppla ihop dem för att kunna mäta blixtljuset. Den blixtkabel som ska vara mellan kameran och blixtarna passar inte, då det ser ut att vara en hankontakt även in i blixtljusmätaren.Är det någon som har koll på detta?
M v h
Micke

Jag har en IIIF. Den har ingen blixtstyrning. Är din som min, och det borde den vara, måste du poppa blixten själv på annat sätt.

Kan det vara så att du missförstått och tittat på kontakten för externa mättillsatser?

jimh skrev:
Jag har en IIIF. Den har ingen blixtstyrning. Är den som min, och det borde den vara, måste du poppa blixten själv på annat sätt.

Kan det vara så att du missförstått och tittat på kontakten för externa mättillsatser?

Tack för att du redde ut detta. Nu gäller det att klara ut hur den ska användas för att mäta blixtljuset:)

Det är bara att välja ett av de två blixtmätningslägena, trycka på mätknappen och sen poppa blixten. Mätaren väntar tills den märker av en ljuspuls som känns som en blixt. Skillnaden mellan "60" och "250" är tiden den mäter, 1/60 och 1/250 sekund. Har du blixtar med lång brinntid använder du 1/60, annars 1/250.

jimh skrev:
Det är bara att välja ett av de två blixtmätningslägena, trycka på mätknappen och sen poppa blixten. Mätaren väntar tills den märker av en ljuspuls som känns som en blixt. Skillnaden mellan "60" och "250" är tiden den mäter, 1/60 och 1/250 sekund. Har du blixtar med lång brinntid använder du 1/60, annars 1/250.

Helt suveränt svar, har testat under kvällen och detta har verkligen hjälpt mig att komma vidare. Tusen tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar