Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta AF 50 mm 1,7 - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte nyligen en Minolta AF 50mm 1.7 som jag ska ha nu när jag åker till Italien i övermorgon. Har ni några tips på vad jag ska tänka på, vilket bländartal som är skarpast tex? Och är det nödvändigt att köpa uv-filter till den(filter kostar ju ett ganska högt antal procent av värdet på objektivet)?

Mvh
 
Från ca 2.5 är skärpan bra, men DOF är ju inte mycket att tala om. Bäst är det väl runt 3.5-11

Själva glaset ligger så pass långt inne så ett UV filter känns onödigt.
 
Undvik att låta solen träffa frontlinsen eftersom objektivet är gammalt och tappar väldigt mycket kontrast då. Skugga frontlinsen med handen eller så.
 
Och undvik eller kolla resultatet noga vid korta skärpedjup med fokus lite innan oändligt avstånd , alltså undvik eller försök med manuellfokus på avstånd runt 5 till 8 meters området om du har lågt bländartal.

Detta pga att det är mycket stor risk att kameran fokuserar fel, och fokus hamnar bakom det som är tänkt= bakfokus
 
Gör ett test, ta ett foto med varje bländartal så ser du hur ditt objektiv uppför sig. Och även se hur kan kantskärpan blir vid olika bländartal.
 
Undvik att låta solen träffa frontlinsen eftersom objektivet är gammalt och tappar väldigt mycket kontrast då. Skugga frontlinsen med handen eller så.

Det finns faktiskt ett litet fånigt inbyggt motljusskydd inbyggt i 50mm 1.7. Det är lite "förhud" över lösningen men den är ju bättre än ingenting och det har fördelen att alltid finnas där och det går inte att tappa bort, hur man än bär sig åt :).

Många har haft objektivet länge utan att fatta att detta faktiskt finns, så kolla noga om ni inte redan hittat motljusskyddet.
 
Jag ser du tar en del bilder av himel & hav... Så jag skulle nog skaffa mig ett filter .. Och du lär inte sälja objektivet tror jag inom det snaraste då det faktiskt är rätt ok objektiv.!! Mitt är då det..... Så att bekosta det med ett filter är nog inte bortkastade pengar i alla fall...

Mvh
Tobbe
 
Sent ute, men 'for the record':

Jag skaffade en begagnad Minolta 50mm f/1.7 för länge sen till min analoga Minolta Dynax 5, och jag anser ännu att det hjälpte mig att utvecklas som fotograf. 50mm ftw.

Jag har objektivet ännu, och det är mitt näst-skarpaste objektiv. I praktiken är det 'bra' helt öppet (beroende på vad man jämför med), och 'jättebra' efter f/2.8.

MEN: Objektivet hade en märkbar back-focus på min Minolta 7D, så det fick samla damm i några år. Jup, så störande var det. Nu, på min a900, är den dock 'back with a vengeance', och en favorit.

Cirkulär polarisation kostar inte mycket för 49mm...

Mvh,
Marc
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.