Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Minolta AF 200 mm APO
- Trådstartare interior
- Start datum
tannler
Aktiv medlem
Det är lika svårt att svara på som, "Hur långt är ett snöre?". Det enda rätta svaret är ju det intetsägande "tillräckligt fort". I hastighetsordning, generellt sett, gäller ( snabbast först )Hur snabbt fokuserar objektivet på A700/A850/A900? ...
• SSM
• HS-APO ( rev. helicoil )
• APO ( helicoil )
Omkonstruktionen av helicoilen syftade till att minska den tid det tog för helicoilen att förflytta linselementen ( genom att göra vibkeln i helicoilen brantare ) och visst blev den kortare, men den är fortfarande långsammare än SSM-lösningen, som dels går tystare, dels är snabbare.
Personligen skulle jag välja HS-APO-varianten om jag skulle skaffa en 200/2,8.
Björn_
Aktiv medlem
Är det någon som har koll på TC till detta och liknande objektiv?
Jag har sett någon uttala sig om det tidigare, men nu hittar jag inte inlägget. Jag har blivit erbjuden att köpa Minolta AF 2× APO II för 260 Eur vilket kanske kan vara ok pris. Till att börja med så skall detta ha utväxling 1:4, men säljaren säger att hans har 1:2. Efter allt jag läst så borde detta då inte vara version II utan "Minolta AF 2× APO", eller ?
Jaja, anledningen till att version II kom var efter vad jag kan förstå att de skulle matcha HS-varienten bättre på äldre hus. Använde man "pre-xi eller -i" så kunde fokuseringen bli för snabb så att kamerahuset inte kunde fokusera (ibland).
Nu har jag ju en ny kamera, så att använda version 1-TC kanske inte längre är något problem... (det är ett HS som jag skall ha TC till)
Jag vill ju ha så snabb AF som möjligt, men den skall ju inte missa, för då blir det ju ingen poäng med hastigheten...
Nedan utväxling bör enligt vad jag hittat stämma
APO
1,4=1:1
2X =1:2
Version II
1,4X=1:2
2X =1:4
Tips någon?
//Björn
Jag har sett någon uttala sig om det tidigare, men nu hittar jag inte inlägget. Jag har blivit erbjuden att köpa Minolta AF 2× APO II för 260 Eur vilket kanske kan vara ok pris. Till att börja med så skall detta ha utväxling 1:4, men säljaren säger att hans har 1:2. Efter allt jag läst så borde detta då inte vara version II utan "Minolta AF 2× APO", eller ?
Jaja, anledningen till att version II kom var efter vad jag kan förstå att de skulle matcha HS-varienten bättre på äldre hus. Använde man "pre-xi eller -i" så kunde fokuseringen bli för snabb så att kamerahuset inte kunde fokusera (ibland).
Nu har jag ju en ny kamera, så att använda version 1-TC kanske inte längre är något problem... (det är ett HS som jag skall ha TC till)
Jag vill ju ha så snabb AF som möjligt, men den skall ju inte missa, för då blir det ju ingen poäng med hastigheten...
Nedan utväxling bör enligt vad jag hittat stämma
APO
1,4=1:1
2X =1:2
Version II
1,4X=1:2
2X =1:4
Tips någon?
//Björn
Jumfer
Aktiv medlem
Hmm vet nästan men inte riktigt, jag har haft en 200 och en Minolta 2x TC, tror att det var en modell II. Med den kombinationen blir AF sinnessjukt långsam iallafall...Nu använder jag en Kenko 1.4x TC och den funkar till belåtenhet. Det borde ju även Sonys konverter göra? (och kanske den gamla Minolta 1.4?) Svårt det där...
Björn_
Aktiv medlem
hittade nedan på dyxum...
Now that I have tried this lens combined with a 1.4x Minolta APO Tele Converter (Original Version) on both A200 and A700, I can testify that w/ TC there's no visible IQ degradation even wide open; I haven't detected any focus hunting either, and thanks to 1:1 gearing of the Original Minolta 1.4x TC, AF speed is NOT slowed down a bit. It is a light yet potent combo that gives you a choice between 200mm/f2.8 and 280mm/f4
Det säger ju iofs inget om träffsäkerhet, men det verkar ju lira med de gamla. Eftersom jag har en soligor 1,4 redan så börjar jag nog testa med den när jag väl fått leveransen på objektivet.
Eftersom Sonys TC också är "nerväxlad" så kanske det finns en poäng med detta... Annars hade de väl också kört 1:1 ???
//Björn
Now that I have tried this lens combined with a 1.4x Minolta APO Tele Converter (Original Version) on both A200 and A700, I can testify that w/ TC there's no visible IQ degradation even wide open; I haven't detected any focus hunting either, and thanks to 1:1 gearing of the Original Minolta 1.4x TC, AF speed is NOT slowed down a bit. It is a light yet potent combo that gives you a choice between 200mm/f2.8 and 280mm/f4
Det säger ju iofs inget om träffsäkerhet, men det verkar ju lira med de gamla. Eftersom jag har en soligor 1,4 redan så börjar jag nog testa med den när jag väl fått leveransen på objektivet.
Eftersom Sonys TC också är "nerväxlad" så kanske det finns en poäng med detta... Annars hade de väl också kört 1:1 ???
//Björn
Björn_
Aktiv medlem
Har precis fått hem ett 200 2,8. "Focuslimitern" verkar inte fungera så bra. Känns spontant som den är tappad och har landat precis på skruven. Den går inte att skruva in hela vägen utan kärvar.
Hur är det tänkt att den skall fungera, ska den gå att skruva in helt?
Jag antar att fokus-ringen skall stanna när man skruvar in skruven, eller?
Mvh
Björn
Mvh
Björn
Björn_
Aktiv medlem
Har precis fått hem ett 200 2,8. "Focuslimitern" verkar inte fungera så bra. Känns spontant som den är tappad och har landat precis på skruven. Den går inte att skruva in hela vägen utan kärvar.
Mvh
Björn
Hittade det själv
Jag hittade först inte den "smala" justeringsringen...