Annons

Minolta adapterring

Produkter
(logga in för att koppla)

blaufish

Aktiv medlem
Har testkört en adapterring för Canon EOS EF med AF-confirm. Objektiven kommer från en Minolta SRT101 som har ljusmätare m.m.

Visa objektiv har en liten knapp/fjäder för att kameran skall kunna öppna bländaren. Verkar som att den trycks till när jag monterar objektivet på adapterringen, så alla foton blir med vidöppen bländare, oberoende vad man ställer in.

Finns det olika varianter av Minolta fattningen som förklarar varför adapterringen skulle vara konstruerad så att den håller bländaren öppen? Hade ju varit trevligt att kunna blända ner alla objektiv, även de som Minolta-kameror kan öppna bländaren på.

(Sen så är EF fattningen lite glappig. Bara en halvmilimeter den kan röra sig eller så, men emellanåt tycker kameran att objektivet är trasigt, så får man ta tag å vrida lite tills chippet sitter rätt igen. Inte så noga egentligen, men tja... Är marginalerna "så där" på ena sidan ringen kanske det andra felet också beror på att något litet tillverkningsfel.)

Tacksam för tips!

Nu har jag ju inte Minolta så jag kanske inte bör svara, men samma sak hände mig just med en adapter FD/EOS. Något som liknar en bländarring på adaptern vrids till ena läget då objektivet monteras och därefter vrider man ringen igen så att den låser objektivets bländararm via en tapp.
Problemet var att adapterns tapp är en millimeter för kort, så den gled under armen och man fick full bländare hela tiden. Det löste jag med en fimpad tändsticka, lite lim och sytråd på armen. Kolla så att du verkligen har kontakt i bländarmekanismen. Klart du ska kunna blända ner.

Man får nog acceptera att passningen inte är hundra för alla adaptrar.

Lycka till!

Tack för svaret!!! Kollat och lyst med ficklampa osv samt noterat "skada" på objektivet. Nu är jag säker på vad felet är;

Adaptern har tre små "plåtstopp". Jag tror de har något med att Minolta objektiv skall stanna när man skruvar in dem, eller så är de bara där för att de behövdes när man byggde.

"plåtstoppen" är felkonstruerade och går ca 0.5mm för långt in, och kommer därför emot staven/fjädern som styr bländaren. Man kan se hur den blivit skavd och den är nu lite böjd innåt.

Mao kanske man kan lösa det om man lyckas fila lite på adapter/objektiv.

(Verkar lite synd att pilla på objektivet, man kanske vill prova minolta kameran senare.)

Hej igen.
Tänkte som du då jag funderade över strulet med min adapter. Tänkte om jag kanske kunde skruva loss armen på objektivet och böja det lite, för att förlänga adapterns tapp verkade svårt. Nu kunde jag bredda objektivets arm genom att oförstörande limma dit en bit istället.
Testa nåt liknande, men gör inte åverkan på objektivet om du kan undvika. Lite permanent fix på adaptern är OK om du frågar mig. De där tredjepartsadaptrarna - är det en sån du har? - är inge vidare precisionsmässigt. Min är så trög på objektivsidan att jag tvekade använda den först.

idag hade slitaget blivit ännu tydligare och jag insåg att min diagnos varit fel. armen fastnade i botten av adapterringen, typ någon tiondels milimeter för trångt. Problemet löst genom att sandpappra bort toppen av armen, så att den inte går emot adaptern. så vips är mitt minolta objektiv redo för att plåta nerbländat. gud vad spännande =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar