Annons

Minolta A2 Blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

bodd72

Medlem
Hej!

Någon vänlig själ som vet om det finns bra alternativ till Orginalblixt för Minoltan ?

Jag har kikat lite på olika blixtar men inte vågat köpa någon för jag vet ju inte hur de olika blixtarna funkar till A2 ..?

Sunpak Powerzoom 4000 AF hittade jag för 1700:- och enligt uppgift upp till hela 130 i ledtal ..?

Vet inte om man kan köra denna manuellt så som
Sunpak PZ 5000 AF ? Men 5000 har konstigt nog ett mindre ledtal ? Sen fungerar väl ingen av blixtarna i Autoläge ..


En liten fråga till vad innebär ledtal på svenska? Är det avståndet man kan ta bild på eller..?


Mvh /Kristian..
 
Jag är också intresserad av att veta mer om blixtar till A2. Vad ska en glad amatör köpa för blixt för att bli nöjd. Jag hoppas någon svarar på frågan om ledtal som Kristian ställt för jag undrar också.
Någon som har en bra blixt att sälja också kanske?
 
Det jag vet från tiden med min A1:a är att man måste hålla sig till Minoltas egna blixtar för att få full kompabilitet. Det finns en del sigma blixtar som ska fixa det mesta men jag tror att man ändå ska hålla sig till Minoltas egna.

För att hålla sig på den linjen så har man tre alternativ:

1. 2500 D.
2. 3600HS D
3. 5600HS D

Jag dömer inte ut någon av dom men självklart är 5600 den absolut bästa med sina 56 i ledtal. Minolta är smarta nog att följa namnstandarden efter ledtal och det är något fler tillverkare skulle anamma. 5600 kan vinklas och de flesta håll, både vertikalt och i sidleds.

Tänk på att oavsett vilken blixt ni väljer så fungerar inte blixtens IR-belysning på de digitala modellerna dvs DiMAGE 7/7i/7Hi/A1/A2

Gå ner till en affär och kläm på blixtarna och ni kommer säkerligen att tycka både 3600 och 5600 är riktigt fina, om än ganska dyra.

Sök igenom forumet efter blixtar till Minolta så kommer ni att hitta en hel del nyttig information om vad ni ska välja. Jag är inte så insatt i hur tredjeleverantörsblixtarna fungerar med automatik men det kan ni säkert botanisera er fram till bland forumtrådarna.

Lycka till!!!

Mvh / Dennis
 
Tack för svaret .. det blev en 5600 ..

Hej!

Och tack så mycket för svaret .

Jag har efter mycket letande , gett upp hoppet om en bra kompitabel "piratare" till minolta A2 kameran.

Jag kom fram till att jag ville ha en Minolta 5600HS (D) blixt som jag precis beställde från Tyskland för ca 3200 kr:- i min lokala affär ville man ha 4800:- för samma blixt och 2800kr:- för en Minolta 3200HS (D) blixt men det var lite saftigt tyckte jag la till ett par hudringar och fick den stora 5600HS (D) ...

Blixten har worldwide warranty så det är full garanti på blixten.
 
Du kommer att bli nöjd ;-)
på Dimage 7 och A1 får man ofta blixtkompensera nedåt en smula med 5600:an, gissar att det är samma med A2.

56:an (och 36:an) fungerar dessutom som slavblixt till din A2, det kan ge många timmars underhållning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.