Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)

ÅkeChristian

Aktiv medlem
Har blivit medlem idag på Fotosidan. Blev då nyfiken på alla diskussioner som har med A1:an att göra och efter att ha läst rubbet så uppfattar jag det som så, att det är många som har problem och/eller är negativa till kameran. Är det så att Minolta är slarviga med tillverkningen? Håller inte A1:an måttet i förhållande till andra märken i samma klass när det gäller bildkvalité, funktioner o.d. Finns det några som som är i det närmaste odelat positiva också?
Hade en 7i i närmare 3 år som var väldigt bra. Har nu köpt en A1 främst på grund av att den har AS och jag vet inte om jag vågar röra den!
Om jag nu skall köpa extra batteri, skall jag köpa orginal eller pirat?

Hej. Detta är ett svar om Minolta och A1
Minolta är ett stort företag som kräver mycket. Man har en marknad man skall fylla och den skall fyllas till varje pris och trots dåliga tider pressar man på. Man skär ner på personal och stationer och de som brukar ryka först är kvalitetskontrollen.

Nu skall varje avdelning fylla sin kvot och de avdelningschefer som inte klarar detta kan åka ut och varje kamera som kvalitetskontrollen stoppar minskar kvoten vilket inte är bra. Givetvis är det kvalitén som är kuggen som måste bort och det är detta som drabbat Minolta när man gick ihop med Konica. Ingen ville vara sämst inför kommande rationalisering som en sammanslagning alltid innebär och detta betyder att extra många måndags exemplar kom ut.

Minolta A1 är ingen dålig kamera och oftast verkar det vara oskärpa och grynighet som folk klagar på (det är det på min A1). En enkel service verkar fixa detta (hoppas jag) så det verkar som om det inte är dålig teknik detta beror på utan mer på bristfällig kvalitetskontroll.

Jag är nöjd

Hej!

Jag har inte haft min A1 så länge, men har tagit mig tid att testa olika inställningar. Nog vågar du använda AS funktionen. Jag provade här om kvällen den motivföljande AF inställningen på en motorbåt i högfart bilden blev jätte bra. Jag tror säkert att du blir nöjd med din A1.

Jag har haft en A1:a och jag var väldigt nöjd med den förutom bruset. Men det är ju vanligt förekommande med avcancerade amatörkameror med liten CCD.
AS bör du använda, eller rättare sagt, SKA använda för den har dom verkligen lyckats med. Det är inte för inget som dom valt att använda samma AS motor i deras kommande DSLR (Dynax).

Jag gick vidare till en Nikon D70 (DSLR) och den största skillnaden jag märker är att man kan använda i stort sett alla ISO-känsligheter ända upp till ISO1000. Men på A1:an kunde man knappt närma sig ISO400 innan man hade en bild med myrornas krig i färg =)

En annan skillnad är att en riktig spegelreflex är mycket mer neutral med allting. Anledningen till detta är främst att "proffsen" vill ha en helt obearbetat bild som kan fixas till i efterprocessen. Om man då jämför med A1:an så ger den väldigt fina bilder direkt med fin svärta, färger och skärpa. Man kan lätt ta en bild till fotolabbet direkt ur kameran.

Så det är verkligen en kamera att rekommendera om man inte bryr sig om höga ISO-tal och att bilden är klar direkt ur kameran. Låt bli A2:an för den innehåller ännu mer brus eftersom dom tryckt in 8 Megapixels med samma CCD.

Gör en sökning på A1:an här i forumet. Jag har spammat och frågat massor när jag var en riktig newbie. Och K.G.S. svarade så gott han kunde.
Ska du fråga någon om A1 så är han "the man"

Lycka till!

Ursäkta mig men den meningen blev lite felformulerad. Jag menar, vågar jag över huvud taget röra kameran? Den fallar kanske i bitar? Eller fungerar rent uppåt väggarna?
Det började inte bra i alla fall, även om det inte har med själva kameran att göra. USB-kabeln saknades i kartongen. Minolta skickar en ny genast, sa dom. Det är en vecka sedan och har inte fått den än. För tillfället får jag sätta in kortet i min andra kamera (Canon), så det blev inte något större problem.
Innan jag bestämde för vilken jag skulle köpa, A1 eller A2, så läste jag en del tester och var inne på www.dpreview.com för att ta reda på vad andra ägare tyckte om speciellt A1:an. Testerna på A2 verkade inte speciellt lovande, det var mycket brus i bilderna skrev dom. Så jag avfärdade den ganska tidigt. A1:an däremot, fick ett gott betyg överlag i testerna och ägarna av samma kamera var i stort sett nöjda. Därför blev det den. Jag uppfattade min 7i som acceptabelt brusig och jag tror inte att A1:an är sämre.
Jag är kanske för tidigt ute med min negativa inställning, men efter att ha läst om dom olika problemen med A1:an som andra har på denna sidan, så finns det ju faktiskt anledning att bli, om inte mycket, så i alla fall lite betänksam.
Jag håller med Jim Engstrom, det är nog så som han skriver. För mycket slarv vid tillverkningen...

Din A1 kommer att ge dej lika bra bilder som din 7i, det är likvärdiga fotoapparater. Jag kan inte skilja mina Dimage 7 bilder från A1 bilderna (trots att den ska ha fler bitars upplösning...) skillnaden är som du själv skriver AS´en som är guld värd. Den fokuserar snabbare. Den motivföljande AF´n fungerar riktigt bra, återupptäckte den igår när jag fotade bilar som cruisade genom byn...

Själv uppskattar jag "leksaker" som att kunna filma med ljud i femton minuter, nåt som min sjua inte klarar av. Den vinklingsbara displayen är bra, men jag vill ha den vridbar också... Att den sen är himla snygg också gör inget. Prova gärna batterigreppet också. Risken är att du fastnar. Det har jag gjort. Nu har jag haft min sen september o kört i tre dagar utan grepp totalt...

Batterierna är trevliga. Även om välmotionerade AA-batterier kan leverera åtskilliga hundra bilder med en sjua så är NP-400 batterierna ännu bättre. Köpte två extra original från B&H i USA, med alla avgifter o frakter så blev det billigare än ett från Umeå... Mina AA-batterier ligger numera i träda och när jag nångång nödgas använda dem har de laddat ur sej i kameraväskan.

A2 tycker jag är riktigt bra på det jag sett, som väl är är skillnaden inte tillräcklig för att jag ska byta genast o på en gång.

Jag väntar in A3 o kanske A4... men skulle jag köpa en ny kamera idag så skulle jag inte tveka mycket på A2 förutom av ekonomiska skäl. A1 är riktigt, rysligt, prisvärd med dagens prislapp...

Din A1 tål nog lika mycket/lite som din 7i så på den bara! Vad gäller usb o tömning av minneskort har jag inte ens provat min A1, jag använder en extern kortläsare, det går bra mycket snabbare, trots att båda är USB-1, jag begriper inte varför men det är stooor skillnad. Men kabeln fanns med i kartongen.

Tack, K.G.S.! Ditt inlägg gjorde mig lite lugnare! Får nog köpa en kortläsare i alla fall...det blir så mycket sladdar överallt.

Folk säger att proffs vill ha helt obehandlade bilder och sedan behandla dem efteråt och det är därför bilderna är brusiga, men jag tror detta inte är sant av flera olika andledningar. Först känner jag ingen fotograf som hellre skulle föredra en brusig bild och sedan tvingas använda en PC och program för flera tusen för att uppnå samma effekt som billigare kameror lyckas göra på 1/10 sekund. Skulle detta vara sanningen hade nog Minolta inkluderat en liknande funktion som man skulle kunna slå på eller av. Det andra är att ingen människa i sitt sundaförnuft skulle välja en kamera som ger brusiga och oskarpa bilder om man kan få tag i en annan kamera som tar bilder med betydligt mindre brus och bättre skärpa. För ju bättre bilden är när den kommer ur kameran desto bättre kan man göra den i efterbehandling.

En bra sida är http://www.photo.andrehassid.net/index.html och den visar tydligt A1s brister och Minolta blir oftast sämst i de flesta testerna. På http://www.photo.andrehassid.net/contents18.html visar man Minoltas största problem efter bruset.

Minolta är en bra kamera, den tar bra bilder, men den har bristfällig kvalité och det måste man inse. Jag använder min Minolta oftast på 3 meg/pix för att bilder i 5 meg/pix blir för gryningar och trots folk säger att det skall vara så skulle jag om jag fick välja om antingen välja en 3 meg/pix kamera eller en billigare 5 meg/pix kamera. Kanske en Canon.

Men detta är mitt tycke och jag utgår ifrån oss som upplever grynet som störande och ett tecken på sämre kvalité.

Livslängd på batteriet, kamerans design, användarvänlighet mm ör i toppklass och det är ofta det som höjt Minoltans omdömme. Den är lite skramlig och inte så tyst som den skulle kunna vara och zoomen käns lite plastig men bra. Det jag inte gillade var att man måste snörra som en vettvilling för att ställa skärpan manuellt.

Kan du skall du byta upp dig till A2 eller nått annat märke.

Senast ändrad:
skramlig o inte tyst? vad har du fått tag i för exemplar? Stänger jag av alla "roliga" effektljud så stör min A1 inte ens Evgenij Agrest... (förutom när jag bränner av en fullstark 5600 blixt he he...)

Jo. Den är inte så jätte högljudd, men den är inte tyst. Slutaren hör man ganska tydligt och man känner även en liten vibration ifrån den. När kameran går över till ett svartvitt läge för att ställa skärpan hör man detta och det är inte ovanligt att kameran växlar mellan dessa lägen och låter *klick-klick-klick-klick...* och blixten låter *ti-ti-ti-ti-ti-ti-ti-ti*
Jo, A1 har små lustiga ljud för sig och även när man zoomar hör man på ett vist ställe runt 100mm att det är nått som klickar till. Men man vänjer sig och alla dessa småljud är nog normalt men jag är så ovan vid liknade ljud tänker nog mer på dem än vana fotografer gör.

Jorå, jag kunde höra mina guldfiskar också, men ingen annan.

Men okej då... när jag kör på intervallen, mycket diskret där fotoförbud råder, och det är knäpptyst i rummet så hörs det när Aette klickar iväg en bild. Kan inte på rak arm minnas om mina Olympusar var tystare, men det är möjligt.

Har inte tänkt på de andra situationerna, men ska genast lyssna

*paus*

Jajamen, den inbyggda blixten har nåt litet pulserande ljud för sej. När jag zoomar hör jag inget mer än att Aette har börjat gnissla en smula sen jag skaffade ACT-100...

Ser att norrmännen fått en hotline support på norska, finns det nåt motsvarande för Sverige?
http://www.foto.se/cgi-bin/nyheter/visnyhet.cgi?id=2518

Tyst

Jag tycker A1:an är en tyst kamera jag störs inte, Det var himla skönt att man kunde stänga av det irriterande pling ljudet var gång man satte på och stängde av kameran.

Jag har inte kunnat hitta i menyerna var man ställer in bildnummreringen så att den inte räknar från ett hela tiden, någon som kan förklara det för mig.

Tycker också att kameran känns väldigt bra i handen, tyngden är lagom den känns gedigen.Om jag jämför med syrrans Finepix S5000 så känns den mycket mer plastig.

/Siw

Re: Tyst

bapsan skrev:
Jag har inte kunnat hitta i menyerna var man ställer in bildnummreringen så att den inte räknar från ett hela tiden, någon som kan förklara det för mig.

Meny, blå meny, flik 2, File & Memory: On
Foldername: Date Form

Nu hamnar bilderna i en ny mapp varje gång klockan byter till nytt dygn, numreringen sker löpande från 0001-9999 sen börjar den om...

Hm. Man kanske skulle se om man någon dag kunde möta en nöjd A1 ägare i Stockholm. Kanske en liten miniträff på ett rökfritt kaffe där man kan låta en anna fotograf ta några bilder med ens egen kamera och sedan stoppa CF kortet i en annan kanera så att man sedan kan avgöra skillnaden. Det kan kanske även bekräfta om en kamera verkar kass eller om det bara är någon som satt för höga krav.

Rökfritt? Jag har astma :)

Eller så pillar du i ditt CF-kort i en kamera hos nån hökare o ser om det blir skillnad. Det kan vara så att du haft otur med ditt exemplar. Maila mej ett nummer där du nås så kan jag slå en signal när jag är i kungliga huvudbyn härnäst, är där åtminstone en gång i månaden...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar