Annons

Minolta A1 kan inte läsa minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Jag har en Minolta Dimage A1 och en Nikon D70. Det började med att jag hade min Minolta A1 och råkade böja en av piggarna i kortläsaren. Jag lyckades med lite skicklighet böja tillbaks den och den har fungerat sedan dess.

Men nu när jag ska använda mitt minneskort som jag använt med D70n så fattar A1:an att det är ett minneskort men där det egentligen ska stå hur många bilder man kan ta står det bara "XXX".

Jag har funderat på ifall Minoltan inte kan läsa kortet eftersom det är formaterat av D70n men det går inte att formatera kortet i Minoltan och jag har ingen kortläsare.

FelixSwensson skrev:
Hej. Jag har en Minolta Dimage A1 och en Nikon D70. Det började med att jag hade min Minolta A1 och råkade böja en av piggarna i kortläsaren. Jag lyckades med lite skicklighet böja tillbaks den och den har fungerat sedan dess.

Men nu när jag ska använda mitt minneskort som jag använt med D70n så fattar A1:an att det är ett minneskort men där det egentligen ska stå hur många bilder man kan ta står det bara "XXX".

Jag har funderat på ifall Minoltan inte kan läsa kortet eftersom det är formaterat av D70n men det går inte att formatera kortet i Minoltan och jag har ingen kortläsare.

Vad säger minoltan?

Det kanske är så illa att stiftet du böjde är av (och inte används i alla minneskorttyper), eller att det ger dålig kontakt med just det kortet.

Det hände mej med. Nån sa just att Minoltan inte kunde läsa kort som formaterats utanför sej själv, i datorn t ex. Så jag var bara tvungen att testa. Resultat. Oläsligt kort.
Åtgärd: Omformatering i kompisens Canon!

Sen dess funkar kortet igen, men kommer alltid att heta "Powershot". Det kan jag leva med... liksom mitt nyckelband som är märkt "Nikon" ;-) Lycka till!

man frågar sig ju varför det inte går att formatera kortet i minoltan? Har A2 samma problem?

Jag löste problemet. Jag märkte att jag hade en kortläsare i min skrivare så jag stoppade bara in kortet där och formaterade det. Men det funkar inte att formatera från "den här datorn->formatera" genom att högerklicka eftersom den då säger att den är skrivskyddad så man får gå in i Computer Management under Administrative Tools/Control Panel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar