Annons

Minolta 800 si Vs EOS 5 VS EOS30/33

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Hade ett inlägg här på forumet igår angående Canon EOS5:an som det verkar finnas några begagnade ex av. Undrar en sak bara, är inte Minoltas 800 si något vassare egentligen, dels är det en nyare modell och prislappen är betydligt rimligare? Mam kan få en ny 800 si för mindre än man fåren begagnad EOS5 verkar det som.

Läste här att Canons Eos30/33 har något bättre ljusmätning än EOS5 eftersom det är en nyare modell. Är det någon som vet här hur Minolta 800 si:s ljusmätning är jämfört med dessa två. Minolta 800 si har ju spotmätning i sin tur vilket EOS30/33 inte har.

Har länge gått och funderat över vilken kamera jag ska köpa och ganska länge varit inställd på Canon. Men nu börjar jag undra om inte Minolta är det mest prisvärda. Mitt första objektiv i så fall skulle vara minoltas eget standard 50 mm/1.7. Någon som har erfarenheter av denna glugg?

Det hela är kanske mera en fråga vilket märke man kör. Är det första kamera så kan minoltan vara väl ett så bra val som en annan.

Minoltan har vad dom kallar 14-zons bikakemätning.. typ.. 14 zoner mot EOS 5 som har 16.

Annars är dom ganska så lika. Det är mer gluggarna det skiljer på. Canon har finfina USM till hyffsade priser och framför allt, ett större utbud på begagnade grejor.

Ex.
EF 28-105/3.5-4.5 USM: MTF 3.3 4000:-
Minolta AF 28-105/3.5-4.5 MTF 2.7 4100:-

MTF= Hur skarpt objektivet klarar av att teckna ut 35mm formatet. Skalan går till 5 (4.8 är det högsta). Så, njao det kan skilja på objektiven lite lite..knappast att man som konsument märker det. Men om en kritisk bildgranskare skulle haft 2 identiska bilder framför sig, så skulle han/hon nog se skillnad.

Har i.o.fs denna lins men inte använt den så mycket,men verkar helt ok,som dom flesta normallinser..Jag valde själv mellan Eos 5 och 800 si en gång och valet föll på Minolta..Detta tack vare att det bl.a fanns datalagringsmöjlighet i 800:an..och att deras första serie linser med AF är mycket bra (handlade några linser först)
Visst finns det ett större utbud av begagnat hos canon,men det är inget jag har lidit något av..snokar man runt ordentligt på nätet så hittar man så mycket begagnat Minolta som lätt fyller väskan..Sen finns det ju trevliga saker som det står Sigma och Tokina på också..
Fixa dig en broschyr av varje och gå igenom för och nackdelar,båda kamerorna är trevliga att hålla i så det får ju bli dom små detaljerna som blir avgörande..

Kan varmt rekommendera Minolta 800Si. Se till att få den som paket med VC-700 Vertikalgrepp med alla kontroller.. Kameran blir mycket skön att jobba med då! Standardgluggen som de slänger med 28-80 är sådär.. se till att köpa nått annat. den är inge vidare, satsa på minoltas 24-85/3,5 eller som mig SIGMA 24-70/2,8. Priset på 800:an är jättelågt nu eftersom den ersätts av Dynax 7. Därför säljs den så billigt!

Angående objektivet 50/1.7 så väntar jag på framkallning. Jag tappade min glugg och kamera i backen...igen. Innanmätet skjuvade fast i gluggen. På fotofirman skakade de på huvudet och undrade om jag hade drulleförsäkring... Det skulle kosta lika mycket att få det lagat som att köpa nytt. Kändes lite motigt eftersom objektivet inte var en vecka gammalt ens.

Men klåfingrig som jag är så skruvade jag bort bajonettfattningen själv. Sedan med hjälp av ett skruvstäd, snickarhammare och en distans så knackade jag innanmätet rätt igen och jag tror det fungerar helt okej faktiskt. Det är möjligt att toleranserna blivit lite större men inget som märks i sökare i så fall.

Dom var rätt imponerade på fotofirman jag brukar gå till :)

Minolta tycker jag är mycket bra men lider av två saker. Dels så är det en begränsad begagnatmarknad vilket leder till att man för köpa nytt om man vill ha lite finare gluggar. Dels så har de inget digitalt kamerahus i sortimentet vilket gör dem ointressanta i många fall för yrkesfolk.

Min åsikt i frågan är att 800si är den mest prisvärda kameran på marknaden just nu.

Mvh
Maverick

roypeter skrev:

Mitt första objektiv i så fall skulle vara minoltas eget standard 50 mm/1.7. Någon som har erfarenheter av denna glugg?
Japp. Super-skarpt och kontrastrikt, men det är å andra sidan 50mm gluggar från nästan alla tillverkare. Det är svårt att argumentera mot en billig, bra normalglugg. Köp det.

Maverick skrev:
Dels så har de inget digitalt kamerahus i sortimentet vilket gör dem ointressanta i många fall för yrkesfolk.
Inget digitalhus ÄNNU ska man nog säga. Minoltas konstruktörer sitter säkert inte med händerna i fickorna efter D30 och Canon/Nikons nya lanseringar. Det kommer säkert något snart.

Det är alldeles för enkelt att bedömma ett objektivs kvalitet efter ett enskillt mtf-värde
För det första så varierar mtf-värdet med brännvidden och ett objektiv som har bra värde på tex 105 kanske inte har lika bra på 35. Sen måste man ta hänsyn till kantskärpa och skärpan i bildcentrumets mitt. Ett bra genomsnittligt värde garanterar inte att skärpan är bra över hela bilden. Minoltat har fått bra testresultat vad gäller skärpa och jag tror knappast att canon skulle göra 28-105 sämre än 28-135 som är riktigt bra. Viktigare att ta hänsyn till i jämförelsen mellan dessa två objektiv är vinjetering och distortion, roterande eller ickeroterande frontlins samt hur väl objektivet är byggt. Vad som ska va så bra som möjligt på ett objektiv avgörs av vad man ska fotografera. Hög vinjetering och distortion är tex förödande vid naturfotografering och då i synnerhet lanskap.
800si blev toppklass-testad i foto men det var några år sedan. Den saknar spegeluppfällning viket kan vara ett stort minus beroende på vad man ska fota.

Linmajon skrev:

Inget digitalhus ÄNNU ska man nog säga. Minoltas konstruktörer sitter säkert inte med händerna i fickorna efter D30 och Canon/Nikons nya lanseringar. Det kommer säkert något snart.

Handlarn jag handlar hos tror inte att Minolta kommer att försöka konkurrera på den digitala proffsmarknaden. Personligen tror jag att de gör det, annars är inte satsningen med Dynax 9 logisk. Dynax 9 måste man ju säga att det är en konkurrent till F5 och eos1. Men det börjar bli bråttom nu, jag kan behöva ett till hösten om jag har otur.

Mvh
Maverick

Angående Minoltas digitala systemhus så har jag hört snacket i branschen. Det sägs att minolta samarbetar med Foevon... det nya CCD-chippet som sitter i Sigmas digitala hus och det ska visst komma i något minolta hus till hösten..

Jag väntar förväntansfullt.. är i behov av ett hus jag med.. blir för mycke pengar att byta märke helt.

HEJ!

Jag hade samma dilemma innan, men mitt val föll på EOS 30 av många anledningar. Att säga att en EOS30 är en bättre kamera än EOS5 är kanske att ta i men på pappret så tyckte jag EOS30:an var bättre pg a nyare teknik och det faktum att Canon slutat tillverka EOS5 och istället fyller på med EOS30 i det segmentet. Vill man verkligen köpa en teknik som är tio år gammal? Är nyare teknik bättre än den gamla?

Sen att slutar tider och frammatning är något bättre i EOS5 kändes som en mindre detalj för mig med tanke på att jag sällan/aldrig behöver det sista steget i slutartider eller behöver den ½ bilden extra i sekunden du kan ta med EOS5, men däremot så är EOS30 tystare, mindre och lättare.

Jag är jätte nöjd och efter ett par månaders användande fick jag nöjet att ta bilder med min polares "gamla" EOS5:a och ångrar inte en sekund mitt val.

EOS5 är en väldigt bra kamera som räcker länge än. Det är som med motorcycklar ofta är dom bättre än föraren :D

Sen är ju valet av kamera, som många påpekar, ett personligt val också, jag älskar Canon även om t ex Nikon skulle vara snäppet bättre, så är det just att den passar mig. Jag gillar hur den ligger i handen och var kontrollerna sitter osv.

Det finns nog inget bra svar tyvärr :) Man får jämföra, prova och ransaka sig själv. T ex om en kamera är "bättre" eftersom den har snabbare frammatning, men du egentligen aldrig har tidigare eller kommer någonsin att använda den funktionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar