Annons

Minolta 80-200/2,8G

Produkter
(logga in för att koppla)

screamin-daemon

Aktiv medlem
Jag har ett sådant objektiv, grymt nöjd, men har precis köpt sony 70-200 2.8SSM på rea. (Fanns iofs. ingen anledning att byta, men fick ett nytt Sony för 13300 på mediamarkt)

Vad kan man få för ett sånt objektiv? Det är i mycket bra skick och helt utan repor på glaset. Dock ska det in på service pga. lite trög bländare, men det blir fixat innan jag säljer det. Det är den svarta variant.

Den svarta varianten är inte officiellt märkt "G" - utan bara "Minolta AF 80-200/2.8 APO". Det är optiskt identiskt med den vita varianten - Minolta AF 80-200/2.8 HS-APO G - men skiljer sig lite mekaniskt, bl.a. är utväxlingen på AF-dreven annorlunda.

Priset i Europa ligger oftast på mellan halva och 2/3 av priset för den vita, som just nu ligger mellan EUR1250 och EUR1550 ( SEK 13.650 - 16.900 ). Svensk prissättning borde inte avvika nämvärt.

Snabbt svar!! Hade själv gissat på 7-8000, men man blir ju lite osäker när man ser priserna på Tradera. (beercan, 28-135 & bbc)

Vet att den inte heter G, men många vet inte vilket objektiv man menar om man bara skriver "APO".

AF ska ju vara snabbare på HS varianten, men jag tycker faktisk att den svarta är ganska snabb på A700. Givetvis är SSM snabbare, men ingen gigantisk skillnad.

Ett välskött och genomgånget ex. borde ligga högt i intervallet ( = + 8.500.- ). Hystering kring blixtsnabb AF är överdriven - jag klarar mig alldeles utmärkt med min APO Blk och har inga planer på att ersätta den med "nå't vitt". Om jag skulle börja med sportfoto, eller BIF, räcker sannolikt inte AF-hastigheten till, men än så länge har den aldrig svikit.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto