Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 7000AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
När jag var inne på FotoC´s rea förra veckan hittade jag en 7000 AF i en av "skrotlådorna" för 100:-, men allting verkade fungera på den så jag slog till........och i värsta fall kan den ju vara fin i hyllan.

Men idag var jag och hämtade filmen som jag kört igenom, och allting ser ok ut.
Körde i och för sig bara med vanligt kitobjektiv 28-80 och en Voigtländer 100-300 (som jag också hittade på rean.....billigt)

Ja så det var ju lite kul, 100:- kan den ju helt klart vara värd när allt funkar : )

Dock undrar jag om någon har koll på vilka blixtar som passar?
Min 3500Xi passar inte på blixtskon, och mina två gammla blixtar som passar på SRT 101 går på blixtskon men skjuter inte av???

Mvh.

Tre blixtar, alla med ISO-sko, passar;

1800AF
2800AF
4400AF

Såldes de i USA, hette de "Minolta Maxxum xx00AF",
och i Europa "Program xx00 AF".

Jag har två 4400 som jag använder med slavtändare för att belysa bakgrunder. Fungerar utmärkt, är rimligt billiga beg. och ger lika mycket ljus som 5600HS(D).

Tackar, tror jag sett en 2800 AF på en av loppisarna här i Malmö : )

Måste säga att den har väldigt skönt grepp, hade den haft vred istället för knappar så hade den lätt misstagits mot min 7´a om det var mörkt ha ha.

Men skall man vara ärlig så är det ju en viss charm med tidstypiska smala kromade 80´tals knappar, tror jag har en gammal Sharp dubbelkassetbandare (med super funktionen highspeed dubbing) med liknande design på sina knappar ha ha : )

Lite synd att där inte finns blixtuttag.

Har ni koll på om någon av 9000 tillbehören passar? där är ju någon form av kontakter i botten på den.

Mvh.

Ascona75 skrev:
Tackar, tror jag sett en 2800 AF på en av loppisarna här i Malmö : )

Måste säga att den har väldigt skönt grepp, hade den haft vred istället för knappar så hade den lätt misstagits mot min 7´a om det var mörkt ha ha.

Men skall man vara ärlig så är det ju en viss charm med tidstypiska smala kromade 80´tals knappar, tror jag har en gammal Sharp dubbelkassetbandare (med super funktionen highspeed dubbing) med liknande design på sina knappar ha ha : )

Lite synd att där inte finns blixtuttag.

Har ni koll på om någon av 9000 tillbehören passar? där är ju någon form av kontakter i botten på den.

Mvh.

Jag är inte säker men jag tror inte 9000-tillbehören passar, t.ex. MD-90 och BP-90, där "90" indikerar att den är för 9000 bara. (som t.ex. VC-7, som passar dynax 7, och VC-9 som passar dynax 9).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar