Annons

Minolta 7000 AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Min far rensade ut allt han hade på sitt jobb när de bytte lokaler...bland annat hittade han sin gamla analoga systemare från mitten av 80-talet nån gång. Det är en Minolta 7000 AF (av det som går att utläsa iaf...osäker på exakt namn), och komplett med Minolta 28-85 zoom, Minolta 100/2.8 1:1 Macro, ringblixt samt vanlig blixt (2800 AF).

Han ville inte ha den längre, så jag har tagit över den nu...kan vara skoj å lära sig lite analogt utöver att bara fota digitalt som jag gjort annars.

Finns det någon som kan peka till sån sajt där jag kan läsa om denna kameran, eller finns det någon här som vet lite om den? Jag har aldrig ens använt en analog systemare förut, så det finns mycket för mig att lära (kan dock grunderna i övrigt nu då jag ju använder en digital systemare annars).

Vad ska jag använda för film till den? Jag vill testa fota med svartvit film, och gärna hyffsad ISO, så jag får lite brus, och kan fota i vanligt ljus utan blixt. Det blir väl att lämna in filmen för framkallning för mig, då jag tyvärr inte kommer ha tillgång till nått mörkrum...iaf inte som det ser ut nu.

En fråga till, är det nån som vet om dom här prylarna är värda något idag?
 
Kameran, blixten och zoomobjektivet är inte överdrivet heta på begagnatmarknaden, men macrogluggen är ganska eftertraktad. Ett 100/2.8 macro brukar kunna gå för runt 4000 på eBay om det är i bra skick.
 
Nerevarine skrev:
Minolta 28-85 zoom, Minolta 100/2.8 1:1 Macro, ringblixt samt vanlig blixt (2800 AF).

En fråga till, är det nån som vet om dom här prylarna är värda något idag?
Båda objektiven fungerar utmärkt till de senaste digitala, Dynax 5D och Dynax 7D. 100 mm-objektivet är ett mycket bra objektiv och fanns att köpa nytt fram tills nyligen och kostade då ca 9000,-. Om det är köpt till en 7000 så är det nog den gamla varianten med smal fokusring och utan support för digital blixtmätning, (D).

Kontrollern till ringblixten och den vanliga blixten fungerar dåligt med de nya digitala kamerorna, de måste köras i manuell mod och är därför inte så värdefulla. Själva ringblixten, R-1200, kan användas till den modernare blixtkontrollern, MFC-1000, men den är numera svår att hitta.
 
Okej, tackar. Den har absolut en smal fokusring, så det är säkerligen den äldre modellen då.

Jag tror inte jag kommer använda just makrot och ringblixten så mycket, så det var väl egentligen de två jag skulle kunnat sälja, men om de inte är tillräckligt värdefulla så känns det ju lika bra att behålla dem.

Vet ni om makroobjektivet är bra till annat än just makro? Kan det bli en bra porträttglugg om man vill ha lite längre brännvidd tex?

Juste...måste ju bara säga också....sökaren är ju helt vansinnigt lätt att se i....man ser ju enkelt om man fokuserar rätt...och guide pilarna samt fokuslampan gör sitt jobb bra också det lilla jag provat. Önskar man hade såna här tydliga sökare i de vanliga digitala systemarna...
 
Nerevarine skrev:
Önskar man hade såna här tydliga sökare i de vanliga digitala systemarna...
KM:S modeller har bra sökare. Möjligt att min D7D har en ngt mindre sökare än en 7000 men skillnaden är nog inte så stor så att man reagerar nämnvärt.

Det är vissa andra stora tillverkare som har dåliga sökare på sina DSLR:)

//Larsa
 
Nerevarine skrev:
Vet ni om makroobjektivet är bra till annat än just makro? Kan det bli en bra porträttglugg om man vill ha lite längre brännvidd tex?
Absolut lämplig som porträttobjektiv, och till mycket annat. Tänk noga igenom det innan du säljer det. Risken är stor att du hamnar i situationen att du vill köpa ett senare annars. De allra flesta kan nog ha glädje av ett 100/2,8.
 
Nerevarine skrev:
Jag tror inte jag kommer använda just makrot och ringblixten så mycket, så det var väl egentligen de två jag skulle kunnat sälja, men om de inte är tillräckligt värdefulla så känns det ju lika bra att behålla dem.
Även om det är den äldre modellen så är det fortfarande ett bra objektiv och är absolut inte värdelöst.

Nerevarine skrev:
Vet ni om makroobjektivet är bra till annat än just makro? Kan det bli en bra porträttglugg om man vill ha lite längre brännvidd tex?
Det är även ett utmärkt 100mm-objektiv. Mycket skarpt, men lite längre och klumpigare p.g.a. att fokusmekanismen ska klara ett så stort område. Den nya modellen har ett reglage på sidan som kan låsa fokusområdet till antingen macro eller vanligt fokusområde. Med objektivets fokusområde låst så fungerar det som ett vanligt 100mm-objektiv. Finns detta reglage även på ditt objektiv?

Nerevarine skrev:
Önskar man hade såna här tydliga sökare i de vanliga digitala systemarna...
Har du tittat i sökaren i en Dynax 7D? Den är nästan i klass med de gamla analoga, inte alls så dålig som de flesta andra digitala systemkamerorna på marknaden.
 
Stort tack till er alla! Jag lär behålla allt då och bara skaffa lite s/v film då...ger de olika s/v filmerna olika stark kontrast också? Har ingen susning om hur olika filmer fungerar...så om nån kan säga skillnader mellan de olika s/v alternativen vore jag jättetacksam!

Ang. sökarna...så nej, jag har inte kikat Konica Minoltas D-SLR...utan enbart Nikon D70 samt Canons 300D/350D. Och de har alla relativt små och otydliga sökare...man ser väl ungefär, men inte alls lika lätt som på den analoga Minoltan. Men jag tänker då inte hoppa över till något annat än Canon på den digitala sidan just nu iaf, är jättenöjd där i övrigt, och har ny kamera på ingång.

Men nu vet jag iaf en sak som jag skulle vilja ha bättre med dom...och en referens, så jag vet hur det kan funka (kan väl säkert bli bättre än Minoltan också, men ändå).
 
Nerevarine skrev:
Men nu vet jag iaf en sak som jag skulle vilja ha bättre med dom...och en referens, så jag vet hur det kan funka (kan väl säkert bli bättre än Minoltan också, men ändå).
Om du vill ha bra sökare på Canon så får du gå upp till EOS 5D, som det ser ut just nu i alla fall. Bör dock förändras då efterföljaren till 30D kommer???

Och ja, det kan bli klart bättre än på din 7000, Nikon F6, suck:)

//Larsa
 
.Z. skrev:
KM:S modeller har bra sökare. Möjligt att min D7D har en ngt mindre sökare än en 7000 men skillnaden är nog inte så stor så att man reagerar nämnvärt.

Jag har både en 7000 och en D7D och måste säga att varje gång jag tittar in i 7000 så blir jag chockad, det är som att jämföra en bio med en 22" tv...okej inte riktigt, men skillnad är det helt klart.

/b
 
b.simonson skrev:
Jag har både en 7000 och en D7D och måste säga att varje gång jag tittar in i 7000 så blir jag chockad, det är som att jämföra en bio med en 22" tv...okej inte riktigt, men skillnad är det helt klart.

/b
Ok. Jag har haft både äldre & nyare SLR-kameror som har haft bättre sökare än Dynax 7000 men har väl glömt bort hur bra det var:)

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.