Annons

minolta 5400 negscanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt jag har hört om den är att den ska vara ruggigt bra, och till det priset vilket är samma som nikons 2800dpi och canons 4000dpi scannrar så borde det räcka.. har själv precis införskaffat lillebrorsan som är BILLIG i negscanner sammanhang, men jag tror man klarar sig långt med 2800dpi ockås.

Nja, jag vet inte det jag. Med 5400 dpi blir filmens korn skarpa och fina i kanterna! ;-)

/Pontus

Jo, den är man bra sugen på. Lär ju ge en utsökt korndefinition. Har ett äkta uppmätt densitetsomfång (enligt Minolta) på 4.2 vilket är riktigt, riktigt bra (fast nu hittar jag inte tillbaka till den siffran så ta den med en nypa salt). Och den där fokusskruven på frontpanelen verkar vara en mycket bra förbättring.

De testade den i Ljud och bild. Tyvärr använde de Fuji Sensia som inte har vare sig superfint korn eller högt D-max. Den fick bra resultat dock, men jag hade gärna sett att de hade utsatt den för lite värre utmaningar.

Här finns ett test.

Nu har jag "nästan" bestämt mig för att beställa en Minolta 5400 under nästa vecka. Sista chansen att fråga igen om någon kan komplettera med ytterligare synpunkter och/eller tester. Det verkar tunnsått med info på Internet.

Thomas F

Svar minsann

Jahapp. Jag är ju mer eller mindre lycklig ägare till 5400:an och kan rapportera att visst, den har schysst densitet och bra upplösning, men den kräver dock att man kör 5400 DPI, ICE, Grain Dissolver och multi-pass scanning om man ska få de där RIKTIGT bra bilderna. Då snackar vi 200+ meg också så köp extra RAM till datorn när du ändå håller på.

Mjukvaran från Minolta är riktigt bra men jag skulle nog vilja ha Silverfast AI till den istället. Vad jag förstår så finns inte den än.

En sak som jag inte riktigt förväntade mig av scannern är att det är en hel del pillande med exponering, fokus och färgbalans innan man får bilden "rätt". Särskilt för min del med Fujis färgneg. Övriga frågor?

Tack för svaret. Jag använder idag Vuescan med min gamla skanner och tycker det programmet är logiskt och relativt lättanvänt. Det uppdateras varje vecka nu med olika funktioenr för Elite 5400 så det kanske är ett bra val som alt till Minoltas medskickade program.

Thomas

Fredsson skrev:
Tack för svaret. Jag använder idag Vuescan med min gamla skanner och tycker det programmet är logiskt och relativt lättanvänt. Det uppdateras varje vecka nu med olika funktioenr för Elite 5400 så det kanske är ett bra val som alt till Minoltas medskickade program.

Thomas

Nja, jag tycker nog att Minoltas mjukvara var ett par snäpp vassare än Vuescan, har provat det också.

Däremot så ser ju Silverfast RIKTIGT bra ut.

till alla lyxlirare som äger denna pjäs: ni borde ta och bjuda laget runt på en highreso scan av ett neg!

det hade jag tyckt var riktigt festligt.

Precis, funkar uppenbarligen dåligt tillsammans med senaste Mac OS X. Ändå markandsförs den tillsammans med en PB.

Hur stora blir bilderna i maxupplösning och alla önskvärda funktioner påslagna? 240 MB hoppas jag är en överdrift?!

Själv hade jag tidigare en Nikon LS-2000 som klarade 2700 dpi vilket jag tyckte räckte till det mesta.

Det senaste numret av Practical Photography så testas den. Fick ganska bra kritik runt 90 av 100 har jag för mig. Jag har tyvärr inte tidningen tillgänglig men du kan ju leta upp den på xempelvis presstop.

/lcf

Johan A skrev:
Precis, funkar uppenbarligen dåligt tillsammans med senaste Mac OS X. Ändå markandsförs den tillsammans med en PB.

Hur stora blir bilderna i maxupplösning och alla önskvärda funktioner påslagna? 240 MB hoppas jag är en överdrift?!

Själv hade jag tidigare en Nikon LS-2000 som klarade 2700 dpi vilket jag tyckte räckte till det mesta.

Nej, 240 meg är så stora som de blir i 16-bit RGB 5400 DPI.

För en kul tankeövning, räkna på vad en A4 blir på en flatbädd i högsta upplösningen med 16bitar/färg.......låt oss göra det ännu roligare....samma sak fast på den max interpolerade upplösningen dessa sägs klara typ 19200dpi.

Bered er på en chock, och ett hårddisk inköp av en annan värd om ni skulle få för er att scanna i denna upplösning.

Låt oss säga att priset i hårddiskutrymme skulle gå på strax över 2000kr / bild.

Svarta linjer

Har också funderat på det men tycker inte att det går ihop ändå. Fundera på att fråga i fotoaffären där jag köpte den. Det är lite störande tyckar jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar