Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 50/2.8 Makro 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Hoj!

Hur lämpar sig detta objektiv som ett hyftat ljusstarkt normalobjektiv för landskapsfotografering och dyligt?
Makro ska det visst vara alldeles ypperligt till, men hur är det på lite avstånd?

Det är verkligen ett toppenobjektiv, har fått prova det lite en gång. Det är ett av de skarpaste objektiv Minolta har tillverkat. Funkar fint till både macro och "vanliga" bilder. Kan dock vara lite knöligt med den korta brännvidden på macrobilder. Men det fungerar som det ska.

Inte för att det säger allt, men 4,5 i MTF är rätt hyggligt.

Det är ett toppenobjektiv även om jag mest använder Minolta 100/2.8D Makro. Detta beroende på det som Björn också säger nämligen att man är tvungen att vara väldigt nära objektet med 50/2.8D Makro. Jag tycker att 50/2.8D Makro är väldigt skarpt och går snabbt att fokusera med. Erfarenheten från mig är också att det är hållbarare men det kan vara slumpen. Ett objektiv att rekommendera!

/Peter

Hej!

Nu är det köpt i alla fall. Väntar på första rullarna, sen kanske man skulle ta och våga sig på en recension!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar