Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 300/4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Limpa

Aktiv medlem
Hej!

Har sökt info om Minoltas AF 300/4, men inte hittat nåt. Finns det någon som har erfarenhet av detta objektiv eller vet var man kan läsa om det?

Tommy

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html har de lite info om du klickar på Minolta AF lenses (långt ned till höger).

Optical verdict blir där 4,7 (4,53 med 1,4X förlängare!). Mycket bättre kan det nog inte bli. AF speeden skall vara OK. Detta kan kanske jämföras med:
- Sigma 300/f4 APO HSM -> 3,59.
- Tokina 300/f4 AT-X -> 3,08.
- Canon 300/f4 -> 4,76

På hela taget så tror jag inte att man kan klaga på objektivet. Har det en G-stämpel så är det nog tillräckligt bra för de flesta. Om man nu inte behöver f2,8...

Tackar för Infon. Det verkar ju lovande, är dock mest sugen på ett 2,8 men det blir ju "några" tusen till, och begagnade verkar det ju omöjligt att få tag i, iaf i Sverige.

Skulle bara tillägga att Minoltas 400mm f/4,5 är ett superbt objektiv om aningen dyrare än 300mm. När jag letade efter ett nytt teleobjektiv så fundrade jag på ett Minolta 300mm men de flesta tester som jag hittade rekommenderade ett 400mm istället. T.ex. Photodo ger 400mm betyget 4 och 300 mm betyget 3,4. Men prismässigt tror jag nog att 300mm är ett bra alternativ.

Ska kolla upp 400/4,5 oxå. Det kan vara ett alternativ för mig. Dom har ett beg på Scandinavian för strax under tjugo, men för nån ynka hundring till så får man ett helt nytt på Cyber.

/Tommy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar