Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 28-135 f/4-4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
Vad är era synpunkter på detta objektiv?

I mina ögon är det ett ganska knäppt objektiv som man ändå av någon anledning vill ha.

Å ena sida har man de negativa egenskaperna såsom usel närgräns, stort och tungt, inget motljusskydd, 72mm filtergänga.
De positiva egenskaperna är väl enastående byggkvalitet, utmärkt brännviddsomfång, skarpt och i övrigt goda optiska prestanda.

Vad jag har förstått så var detta objektiv rätt exklusivt när det lanserades. Handbyggt av leitz har jag läst någonstans.
Gissa vad! Nu har jag köpt ett...

Hur använder ni era 28-135or?
Det känns som att 1,5m närgräns är grymt begränsande.

En bra optik. Ja, den är handgjord åp samma fabrik där minolta gjorde sin apo-optik. Jag hade en men sålde pga tyngden, närgränsen och den allmäna otympligheten. Köpte en 24-85:a istället...bättre vidvinkel, lättare bra närgräns (typ 20 cm eller något). Fick 2000:. på tradera. Den är optiskt mycket bra, kan man leva med nackdelarna så har du en toppotik, se photodo för kurvorna, 3.6 i snitt tror jag...och det är bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar