Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 17-35mm/2.8-4

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en D7D och tänkte skaffa en ny allround glugg till den. Läste någonstans på nätet att Minolta särskilt rekommenderade 17-35 till just 7D. Är det någon som känner till anledningen, eller var det bara helt enkelt ett försäljningsknep för att undvika kitzoomar från Sigma/Tamron? Jag har inte lyckats läsa så mycket om objektivet.

Vad säger ni som har det?

M v h
Henrik

Det var kitobjektiv till 7D.
Jag gillar inte omfånget på det på en APS-C-sensor, jag skulle istället skaffa ett 18-70 3.5-5.6, Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 18-50 2.8 eller Tamron 17-50 2.8.

Har inte gluggen själv men har testat den och jag tycker inte kvalitén är så jättebra att det väger upp för det dåliga omfånget, de ovan nämnda är nog minst lika bra.

Tack Anders, ja Tamron objektivet är vad jag verkligen vill ha men det tycks aldrig dyka upp i Sverige med Minolta fattning. Har frågat Tamron USA och det skall finnas. Har mailat Focustrading här i Gbg och frågat när det kommer, hoppas på svar snart.

Alternativet är något begagnat som är bättre än min 18-50 3.5-5.6. Då tänkte jag ev. 17-35:an som dyker upp ibland.

Jag köpta min D7D med sigma EX 18-50, är verkligen nöjd med denna glugg. Skulle inte byta den mot en 18-70 med sämre bländare. En del väntar på att tamron skall komma med sin 17-50 som eventuellt ät bättre, med det verkar dröja innan den kommer i butik.

Sigma Ex 18-50 är min rekomendation. Om man är mera för tele och mindre för vidvinkel så skulle jag titta på 24-70 eller likande. Jag gillar vidvinkel så 18-50 är perfekt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar