Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 100-400 APO

Produkter
(logga in för att koppla)

hybrid3

Aktiv medlem
Häromdagen kom vårt nyligen inköpta 100-400 APO. Jag har hitills endast haft förmånen att försöka plåta lite rådjur i halvbra ljus med det men jag är mycket imponerad hittills.

Det känns skarpare vidöppet vid 400mm än vad vårt Big Beercan är vid 300mm. Det är förvånansvärt kompakt och AF:en var inte så velig som jag fruktade. Överlag är jag mycket positivt överraskad.

Dock blir det lätt lite skakigt vid 400mm, antiskak i huset är naturligtvis guld värt men en Monopod kanske inte är någon dum investering.

Senast ändrad:
Monopod är kalas med ett sånt objektiv (även i kombination med stabilisering) både för stabilitetens skull, men framförallt för att avlasta tyngden.

Med en enbenare så orkar man stå i timtal med kamerahus och långt objektiv om det så krävs.

Jäpp, det är hans gamla. I använt men fint skick, mycket snabbt levererat.

Jag blev som sagt glatt överraskad (även om jag bara läst positivt om det tidigare). Vad gäller skakningsoskärpa och krav på ljus var det större skillnad mot 300mm än jag trodde.

Men som sagt, en monopod skall jag absolut skaffa mig.

Aha, va lustigt, det är min fotokompis.
Jag har testat det och tagit en del bilder med det. Det är skarpt och bra men långa brännvidder kräver nästan stativ eller någon form av stöd.

Monopod är kalas med ett sånt objektiv (även i kombination med stabilisering) både för stabilitetens skull, men framförallt för att avlasta tyngden.

Med en enbenare så orkar man stå i timtal med kamerahus och långt objektiv om det så krävs.
Dessutom så har man ju kameran skjutklar även när man "vilar armarna".
Den finns i rätt höjd och för det mesta riktad framåt.
Kör man tunga grejer på frihand tendarar de att hänga i ena handen ganska mycket.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto