Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 100-300 (Motorzoom)

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Fått ett erbjudande å köpa ett Minolta 100-300 AF Zoom Xi 4,5-5,6 (Motorzoom)
objektiv Då man är på jakt på ett nytt å framför allt ett bättre objektiv så verkar dett va ett ok objektiv För 1000 kr
Undrar mest om detta objektiv är något att satsa på ?
Det går att även zooma manuelt för jag mistänker skarpt att motorzoomen slukar
batteri ?

Tjena,
Nu skall du inte tro på vad jag säger eftersom just JAG säljer ett sådant på tradera för 1000 kr ;-)
MEN. det är bättre än 75-300 i min mening. Den HAR problem med CA i svåra situationer, men det är det många objektiv som har. I den prisklassen är det inget som utmärker den. Batteritiden ska man ta med en nypa salt tycker jag, Jag har själv inte upplevt att det drar ut batteriet onormalt snabbt.

Största fördelen med objektivet är att det är kompakt och snabbt i fokus jämförst med andra (inte HS såklart men de kostar 10x mer minst).

Om det är bra väder imorgon så kommer jag ta några testbilder och lägga ut i annonsen, så kan man se vad det presterar.

Jag är såklart oerhört partisk i min beskrivning :) men jag hittar inte på något heller. Lycka till

//Björn

Är Du intresserad av xi-zoomar, är det bara 35-200 som är värt besväret. Resten är hm-hm ...

är inte direkt ute efter just xi zoom utan mest ute efter ett bra zoom å priset verkade vara rätt på just detta . Och sedan så har jag inte så stor koll på vad som är bra å vad som är mindre bra objektiv av den djungel av olika minolta objektiv som finns
Och Björn vad menas med förkortningen CA ?

CA = sån där fula färgade kanter runt kontrastrika motiv, för mig är det det fulaste som finns, stör mig mycke mer än t.ex. oskärpa.

Ett bra praktiskt test är att fota vitsippor på våren.

Tack Lenart nu e jag med på vad det menas med CA .
Detta är ju en av dom största fördelarna med att det finns forum som detta att man kan få reda på det mesta typ detta med CA tex något som jag känner väl till men inte vetat om vad det heter på lite mer fack språk
Och jag har börjat lite smått studera objektiv floran som finns upplagd på Dyxum oxå . Så nu kanske man blir lite klokare på vad som är bra el mindre bra objektiv

Det jag har nu är ett Sigma 75-300 DL f4-5.6 och det jag söker är väl ett motsvarande objektiv
Och Det jag fotar mest el rättare sakt fotade är dragracing och bilar efter som det är ett av mina intressen . Men vad jag vill fotografera vad en bra fråga för det vet jag väl inte riktigt men då kameran börjat åka med på jobbet nu mer så kan det nog blir både djur å natur å annat div

Ahh, tydligen så strippar tradera bort exif info när man lägger dit bilder...
Bilderna är tagna i 300 mm eftersom jag trodde det var mest intressant (annars kan man ju köpa en 70-210 istället). Har för mig att jag körde bländare 11 resp 9. Vidare är bilderna ej tagna i motljus vilket ytterligare minskar risken för "ca". Det går såklart att ta mycket sämre bilder med objektivet, men det tyckte jag inte var lönt att visa :)
Alla objektiv har ju bättre eller sämre egenskaper, om man vet vilka de är så är ju risken större att man får bättre bilder.
I övrigt har jag inte gjort någon som helst efterbehandling på dem, så what you see is what you get...
Kontrast och ljus hade ju gått att bättra på lite i efterhand.
Jämfört med minolta 75-300 så är detta bättre i min mening. Hur det står sig mot sigmat vet jag inte tyvärr. Det finns många objektiv som är bättre än de nämnda, men de kostar också mer.

Mvh
Björn

Här är en liten jämförelse mellan Minolta 75-300 "Big Beercan" och 100-300 Xi, vid 300mm & f/6.3. Bilderna utgör ett 100%-crop från bildcentrum.

Det är möjligt att du syftar på ett annat Minolta 75-300 AF, det finns ju som bekant flera och BB'n brukar väl anses som den bästa av dem. Jag har även erfarenhet av Tamrons 70-300 LD DI och har lite jämförelser med den också om någon är intresserad.

Bilagor

• xi.jpg
    xi.jpg
    69.3 KB · Visningar: 191
  • bb.jpg
    bb.jpg
    74.9 KB · Visningar: 186
Senast ändrad:
Kollade upp just detta xi objektivet på dyxum och dom flesta negativa komentarena säger att dom tappar skärpa från f5.6 å uppåt och blir bättre när man kommer uppåt f8 å uppåt . Och det styrker väl lite av dom bilder som ligger på tradera och den som ligger här och är tagen med f6.3
Och lägg gärna upp en bild som är tagen med Tamron objektivet oxå för jag är inget märkes freak direkt

Jag ska titta igenom vad jag har men om du är intresserad av motorsport tror jag att Tamron:et går bort. Den optiska kvaliteten är helt OK (bortsett från lite "purple fringe", dvs lila stick runt områden med hög kontrast) men autofokusen är betydligt långsammare än både Minolta 75-300 och 100-300.

Jag försökte fotografera fåglar med ett sådant och det gick inte alls. Om du ändå köper ett, se till att få öppet köp (så gjorde jag...). Om du klarar dig med brännvidden skulle jag föreslå ett Minolta 70-210/4 "Beercan". Då klarar du dig med mindre ljus och kan beskära hårdare.

Frågan om 300mm-objektiv har tagits upp några gånger här på forumet, prova att sök på i forumet "minolta 300 mm" etc så hittar du säkert en del.

Edit: Angående mina testbilder så stämmer det naturlgtvis att skillnaderna mellan objektiven minskar respektive ökar med mindre och större bländare.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto