Annons

Minolta 100/2,8 Macro "old version", mina första intryck

Produkter
(logga in för att koppla)

hybrid3

Aktiv medlem
Jag är numera en extremt nöjd ägare av ett fint generation 1-exemplar av Minolta 100/2.8 Macro.

En bekant stod i begrepp att åka till USA ett par veckor, ursprungligen hade jag tänkt be honom ignorera internationella handelsbestämmelser genom att ta hem ett 70-200/2.8 av något slag (Minolta eller Tamron) men den förvånansvärt höga dollarkursen gjorde köpet lite för kostsamt.

Då jag främst tänkt använda en dylik zoom till fotografering av dansföreställningar (i kombination med ett 50/1.4) konstaterade jag att en fast teleoptik kanske skulle kunna göra jobbet lika bra eller bättre. Jag hade ett Minolta 50-macro sedan tidigare, tokskarpt men för kort för min smak, och var därför sugen på ett 100mm macro för foto av kryp. Ett Minolta 100/2.8 Macro "old version" i EX-condition inhandlades därför från KEH för ca 2800:-.

Jag kan utan överdrift konstatera att det ett av mina mest inspirerande objektivköp hittills. På 1 timme i en regnig trädgård har jag lyckats ta bättre macrobilder än vad jag gjort någonsin med 50mm-macrot. För mig betydde den dubbla brännvidden enormt mycket vid närbilder men då har jag främst fotat på fri hand. Jag kan tänka mig att 50:ans längre skärpedjup vid samma förstoringsgrad och bländare kommer till sin rätt när man använder stativ.

När solen tittade fram konstaterade jag att objektivet är grymt till porträttfoto, bakgrundsoskärpan är löjligt vacker och objektivet är tokskarpt även på 2.8.

Så nu har jag fotat hela helgen: sniglar, flugor, höns, spindlar, humlor, larver, en daggmask, min dotter, morsan, farsan & kossor. Allt blir snyggt och jag känner mig nästan lika entusiastisk som när jag köpte min gamla A100. Jag ser fram emot att ser hur den presterar i skarpt läge när det ska fotas dans nästa gång.

Rekommenderas!

Makro är en manuell sport med massor av tid till eftertanke och reflektion, precis som fotografering med våtplåt. AF är väl trevligt, men knappast nödvändigt för makro, så hastigheten är ganska ointressant.

Vad gäller Minolta 100/2.8:an så ligger väl problemet i att jag vill använda det till så mycket annat än just makro (även om det främst var makrofoto jag köpte det för). Focuslimitern är dock till stor hjälp.

Makro är en manuell sport med massor av tid till eftertanke och reflektion, precis som fotografering med våtplåt. AF är väl trevligt, men knappast nödvändigt för makro, så hastigheten är ganska ointressant.

Makro är en manuell sport med massor av tid till eftertanke och reflektion, precis som fotografering med våtplåt. AF är väl trevligt, men knappast nödvändigt för makro, så hastigheten är ganska ointressant.[/QUOTE

"Ointressant"- betämmer du det?, våtplåt... - pretentiöst skitsnack. I den bästa av världar går optisk och mekanisk fulländing hand i hand till en övekomlig kostnad. Jag kom över 100 f2.8 macro av tillfälle och är förtjust - optiskt är den makalös, får räcka för mig. Makro kräver full manuell kontroll, ofta avseende exponering, och nästan alltid gällande fokus. Men visst hade det varit behändigt med snabbare och tystare fokusering.

Lycka till med foto av dans, med eftertanke och planering kan du få kanonbilder, men räkna inte med att gluggen skall göra allt för mycket jobb åt dig avseende fokusering om det går fort.

Du har ett fantastiskt objektiv i 100 f2.8.

...
"Ointressant"- betämmer du det?, våtplåt... - pretentiöst skitsnack. ...
...
Jag tackar särskilt för de varma och tillåtande orden.

Jag trodde in min still enfald att jag hade rätt till en egen åsikt utan att behöva riskera att klandras. Skönt att få bli upplyst om hur fel jag hade och att äntligen få veta bättre.

Tackar allra ödmjukast för att Du tog Dig tid.

Jag tackar särskilt för de varma och tillåtande orden.

Jag trodde in min still enfald att jag hade rätt till en egen åsikt utan att behöva riskera att klandras. Skönt att få bli upplyst om hur fel jag hade och att äntligen få veta bättre.

Tackar allra ödmjukast för att Du tog Dig tid.

Ber om ursäkt för den tråkíga tonen, dumt av mig.

Jag har hittills använt ett Min 50/1.4 kombinerat med Beercan (och ISO1600..) för dansfoton så 100-macrot tror jag kommer att sitta som en smäck i det sammanhanget. AF-hastigheten har inte direkt stört mig, den tar lång på sig när den ska svepa igenom hela skalan men den har ju en prima focuslimiter som råder bot på detta. För övrigt så valde jag medvetet att köpa den äldsta versionen trots att de senare utgåvorna tydligen ska ha snabbare autofokus så jag är den siste som ska klaga. Jag gillar helt enkelt stål/glas-stuket på Beercan-generationen :).

Jag håller med föregående skribent: när man väl skaffat den använder man inte så mycket andra objektiv.

Här är lite bilder vi (jag + min sambo) tog igår. Vi var ute för att fotografera porträtt på vår dotter och våra påfåglar när en av dem tutandes flög upp och satte sig på garagetaket varvid min sambo (Linda Fredling här på Fotosidan) som höll i kameran lyckades få lite roliga bilder på ett ganska ovanligt motiv: flygande vit påfågel. Makro-objektivet kanske inte är förstahandsvalet för foto av fåglar i flykt men det räckte till i det här fallet (även om jag är fullt medveten om att påfågel inte är någon speciellt rask pippi).

Makro kräver full manuell kontroll, ofta avseende exponering, och nästan alltid gällande fokus. Men visst hade det varit behändigt med snabbare och tystare fokusering.

Lycka till med foto av dans, med eftertanke och planering kan du få kanonbilder, men räkna inte med att gluggen skall göra allt för mycket jobb åt dig avseende fokusering om det går fort.

Du har ett fantastiskt objektiv i 100 f2.8.

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    81.3 KB · Visningar: 202
  • 1.jpg
    1.jpg
    43.5 KB · Visningar: 200
  • 3.jpg
    3.jpg
    70.5 KB · Visningar: 202
...Jag håller med föregående skribent: när man väl skaffat den använder man inte så mycket andra objektiv ...

Så kände jag med, men så "råkade" jag komma över ett gammalt Minolta 85/1,4 och då fick 100/2,8:an konkurrens o sen snubblade jag på ett Sony 70-200/2,8 så nu är det ett evigt skiftande mellan objektiven, även om Tamrons 28-75 känns som allroundobjektivet *s*

Slog precis till på ett sånt här på ebay. Varit sugen på ett äkta macro länge, verkar ju som det presterar alldeles utmärkt. 3200 ink frakt betalade jag

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto