Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskortsproblem: "Fel på kort"

Produkter
(logga in för att koppla)

falovi

Medlem
Har en eos 450d och ett transcend minneskort 8 gb. Nu helt plötsligt kommer det upp felmeddelanden i kameran som säger "Det är något fel på kortet, byt kort". Har även kommit upp att kortet behöver formateras. Det går dock inte att formatera kortet i kameran, då kommer meddelandet "Går ej att formatera, byt kort". Har testat i annan kamera, funkar ej där heller. Har ett annat minneskort jag testat i kameran, vilket fungerar problemfritt så det är inte kameran som det är fel på vad jag kan förstå.

Jag har inga bilder på kortet som jag behöver, vill bara veta om det finns något jag kan göra eller om det bara är att köpa nytt som gäller.

Du kan testa blåsa rent kontakterna på kortet med tryckluft eller en blåsbälg (helst inte med munnen) om det rör sig om ett CF-kort, är det ett SD-kort är kontakterna lättare att komma åt för rengöring.

Testa även tömma/formatera kortet i en dator om du har tillgång till någon med kortläsare.

Har en eos 450d och ett transcend minneskort 8 gb. Nu helt plötsligt kommer det upp felmeddelanden i kameran som säger "Det är något fel på kortet, byt kort". Har även kommit upp att kortet behöver formateras. Det går dock inte att formatera kortet i kameran, då kommer meddelandet "Går ej att formatera, byt kort". Har testat i annan kamera, funkar ej där heller. Har ett annat minneskort jag testat i kameran, vilket fungerar problemfritt så det är inte kameran som det är fel på vad jag kan förstå.

Jag har inga bilder på kortet som jag behöver, vill bara veta om det finns något jag kan göra eller om det bara är att köpa nytt som gäller.

Köp inte transcend i fortsättningen är ett bra råd - de säljer så mycket ren skit så det är otroligt. Deras SSD är billiga, men helt och totalt oanvändbara då de har pinsamt dålig kvallité och livslängd. Jag har utvärderat transcend CF noga och de är nära oanvändbara till annat än möjligen i kameror, undvik allt som heter transcend nu och i framtiden. Tillochmed Kinstons CF diskar som många fnyser åt är bättre...

Oki, visst är detta uttlande onyanserat, men enligt mig så är transcend den värsta aktören på marknaden med enorma kvallitétsprobelm och rena felkonstruktioner. Testa att kör transcend i temperturkammare och se vad som händer... *visslar*

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar