Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskortlucka sitter löst på 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandros

Aktiv medlem
Hejsan,

min minneskortslucka på min 5d mark II från i somras har börjat sitta löst. Ibland öppnar den sig av sig själv när man greppar kameran. Vet någon hur man åtgärdar detta problem? Har ju garanti på kameran kvar, men skall be intervision fixa det i samband med att jag kalibrerar mina objektiv. Dock har jag inte tid att skicka in kameran på det nu då jag har massa arbete framöver.

Någon som vet vad det är som förändras/slits i/på luckan som gör så att den sitter löst? Hur funkar låsmekanismen etc... Kanske går att "spänna" eller något?

Några med tidigare erfarnheter av detta?

Tacksam för svar.

Hej,

Jag är nästan helt säker på att det är metallbiten som sitter vid gångjärnet som fjädrar lite och gör att lyckan "snäpper" fast. Det skulle isåfall gå att böja till den lite så den låser bättre. (den sitter med två små skruv i plastluckan)

Dock kanske det är dumt att skruva om man inte är säker på att man kan göra det utan att förstöra något, garantin är säkert svår att få ut om man råkat bryta sönder luckan..

Kan du fixa det med tejp så länge tills kameran skall in för objektivjustering?

edit: att luckan lätt går upp kanske också kan bero på att någon eller båda plast-"klackarna" i bakkanten på luckan är trasiga.

Hej,

Jag är nästan helt säker på att det är metallbiten som sitter vid gångjärnet som fjädrar lite och gör att lyckan "snäpper" fast. Det skulle isåfall gå att böja till den lite så den låser bättre. (den sitter med två små skruv i plastluckan)

Dock kanske det är dumt att skruva om man inte är säker på att man kan göra det utan att förstöra något, garantin är säkert svår att få ut om man råkat bryta sönder luckan..

Kan du fixa det med tejp så länge tills kameran skall in för objektivjustering?

Okej tack.

Japp det får bli tejp då om det finns risk för att den går sönder.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto