Annons

Minneskortet krymper på Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrillespix

Aktiv medlem
Har en Canon 20D och ett Sandisk 1 Gb Ultra II minneskort.
Problemet som uppstår, som har hänt en gång tidigare, är att jag tappar utrymme på minneskortet.
Alltsedan kortet var nytt så har jag fått plats med 109 bilder i RAW-format.

Nu idag när kortet är nyformaterat så fick det efter första formateringen plats 105 bilder.

Blev förvånad och testade att ta några bilder igen och rensa kortet. Då blev det bara plats för 104 bilder!

Är nu lite uppskakad då jag skall fota ikväll på en konsert, så jag formaterar kortet i Powerbooken med kortläsaren, PC-format.

Stoppar in kortet i kameran igen och formaterar; 102 bilder!

Vad kan jag göra för att få tillbaka utrymmet?
Är kortet på väg att ge upp?

Sist jag fick tillbaka utrymmet hade jag bara rensat bilderna med kameran. Stoppade då in kortet i kortläsaren och kastade allt därifrån.

Har provat med både Mac och PC.

Nu funkade inte detta knep.

Är smått desperat!
 
Vilken klippa du är Magnus!

Helt rätt! Hade ändrat ifrån ISO 100 till 800.

Detta hade jag omöjligt klurat ut utan din hjälp!

Tusen tack! :)
 
Bara för att blanda mig i… motivet spelar väl oxå roll över hur många som får plats eller?
Det är ju ungefär samma sak som att olika ISO ändrar, jag menar brus el lövverk tar mer plats än brusfri himmel…
 
Sant, men det är svårt att estimera vilka motiv som du kommer att fota, men lättare att räkna på olika ISO tal med ett "standardmotiv":)

--jalle


Jochum Berg skrev:
Bara för att blanda mig i… motivet spelar väl oxå roll över hur många som får plats eller?
Det är ju ungefär samma sak som att olika ISO ändrar, jag menar brus el lövverk tar mer plats än brusfri himmel…
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.