Annons

Minneskortet krånglar

Produkter
(logga in för att koppla)

kiora

Aktiv medlem
Jag har ett Sony MS som inte vill vara med riktigt.
Jag har provat att formatera i datorn.men kameran läser inte kortet. (Konica-kamera)

Kortet har bl.a använts i en cybershot-kamera samt i en Sony TV. Kan detta strula till det? Ligger det kvar en massa data ändå?

Numera fungerar inte kortet i sonykameran men i TV.n går det bra.

Vad göra?

Tacksam för hjälp.
 
i förebyggande syfte bör man undvika att formatera kortet någon annanstans (i datorn tex.) än där man ska använda det (i kameran), eftersom man riskerar att kortet börjar strula.

hur du ska göra nu har tyvärr inte jag några svar på, men kanske någon annan?
 
I instruktionsböckerna som följer med kameror står det att man ska formatera kortet i kameran om det krånglar! Vet inte om du har gjort det...?
 
Jadå det e formaterat i kameran men det fungrade fortfarande inte.

Därför formaterade jag det i datorn igår som en sista utväg.
 
Okej jag trodde väl att du hade gjort det =)
Jaja det var ju tråkigt då. Isåfall vet jag tyvärr inte heller vad som behöver göras.
 
hm..nåja. Inte hela världen egentligen..får kassera kortet. Men det vore ju trevligt om man kunde få det att fungera.

Tack för svaren iaf :)
 
Prova igen men gör då följande:
1. rengör kontakterna på kortet. Ta en topsy och doppa lätt i ren alkohol (95% är bäst men T-sprit fungerar). Rengör kontakterna och torka av med an annan ren topsy.

2. Sätt i kortet i kameran och dra ur och sätt i några gånger. Upprepa eventuellt punkt 1.

3. Se till att batterierna är fräsha. Har du laggningsbara se till at de är nyladdade. Är de vanliga se till att använda alkaline (ej brunstensceller då dessa inte orkar driva kamera/formatera).

4. Som tidigare har sagt ska kortet formateras i kameran för att undvika kompatibilitetsproblem för olika filformat.

5. När du formatera minneskortet ska detta vara rumstempererat. Många minneskort fungerar sämre vid formatering vid kyla. För att kameran inte ska kyla ner kortet ska detta också vara rumstempererat.

Lycka till.
Fungerar inte detta, köp nytt kort.
 
Tack för svaret!
Jag har provat allt du skrev. Jag provade också att formatera kortet till FAT32, då hittade kameran kortet men kunde inte formatera det och blev jäkligt seg.
Vid FAT hittas inte kortet alls.

Antar att det inte finns så mycket mer att göra.
Tack för hjälpen iaf.
 
Kunde tyvärr inte göra det.
Kollade också på det andra kortet (som funkar bra) och det var FAT.
 
jag är inge vidare på det här men FAT är väl inte bara FAT det är väl i bitar oxå (16, 32 osv)? och kortet är i FAT16?
 
såvitt jag vet så finns det väl FAT, FAT16 & FAT32..

men men. jag får ge upp helt enkelt.
 
oki.
nån har sagt till mig att man har FAT16 på compact flash-kort, men jag är inte säker på att det stämmer eller om det är olika på olika kort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.