Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
Har en 350d som jag ska köpa lite extra minneskort till. Ser på cyberphoto att det finns lite olika kort att välja mellan.

Borde jag gå på det snabbaste kortet?
Klarar min kamera av 45mb/s? eller är det bara för kameror som tar typ 7 bilder/sekund?
Bra att veta så man inte kastar pengarna i sjön =/

SanDisk CompactFlash 4GB Extreme Ducati Edition (45MB/s) 795:-

SanDisk CompactFlash 4GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet) Typ I 550:-

SanDisk CompactFlash 4GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet). Typ I 450:-

Det är inte bara i kameran du har nytta av ett snabbt kort,,, det tar sin lilla tid att skyffla 4 gig bilder till datorn (du använder väl kortläsare till det?)

Det finns ingen anledning för dig att köpa Ducati eller annan Extreme4-modell. Din kamera klarar in 45 MB/s. Förmodligen kommer du i praktiken inte heller att känna skillnad på Ultra2 och Extreme3 i kameran, men som Vaktis skriver: det går ju dubbelt så fort att skyffla till datorn med Extreme3. Det kan kanske vara värt en hundralapp?

vaktmästaren skrev:
Jag har ett sånt här till min 40D och det funkar alldeles utomförträffligt!
http://www.webhallen.com/prod.php?id=80495
Kommer med all säkerhet att köpa fler!

Transcend skulle inte jag köpa. I den butik där jag jobbar sålde vi dessa minneskort tills för något år sedan. Har varit stora problem med kvalitén på dessa.

Vad gäller snabba kort till 350D så räcker det med ett ultra II.Om du ändå väljer att köpa ett snabbare kort, tänk på att din kortläsare måste vara tillräckligt snabb.

mvh
cf

Firewire till Extreme IV

För att kunna skyffla bilder med en hastighet av upp till 45mb/s så måste du väl dessutom köra Firewire mellan kortläsare och dator.

Köp Sandisk. Dom funkar. Jag vet ju inte vad du anser dig behöva för storlek på kortet ( många vill ha skitstora kort idag verkar det som) men om du nöjer dig med 4Gb Extreme III + kortläsare från Sandisk som klarar den hastigheten så tror jag du blir nöjd.
Din kamera lär i alla fall nöjd

Edit
Som Christer påpekar. Kolla att du har "rätt" kortläsare. En som klarar hastigheten från Extreme III om du nu vill ha det

Mozo skrev:
Transcend skulle inte jag köpa. I den butik där jag jobbar sålde vi dessa minneskort tills för något år sedan. Har varit stora problem med kvalitén på dessa.

Vad gäller snabba kort till 350D så räcker det med ett ultra II.Om du ändå väljer att köpa ett snabbare kort, tänk på att din kortläsare måste vara tillräckligt snabb.

mvh
cf

Transcend kort är bra, speciellt till sitt ganska låga pris.
Och de korten som länken visade, sålde ni inte för ett par år sen. CF kort med UDMA support fanns inte då...........

Re: Firewire till Extreme IV

Enicar skrev:
För att kunna skyffla bilder med en hastighet av upp till 45mb/s så måste du väl dessutom köra Firewire mellan kortläsare och dator.

Köp Sandisk. Dom funkar. Jag vet ju inte vad du anser dig behöva för storlek på kortet ( många vill ha skitstora kort idag verkar det som) men om du nöjer dig med 4Gb Extreme III + kortläsare från Sandisk som klarar den hastigheten så tror jag du blir nöjd.
Din kamera lär i alla fall nöjd

Edit
Som Christer påpekar. Kolla att du har "rätt" kortläsare. En som klarar hastigheten från Extreme III om du nu vill ha det
Men egentligen är det väl inte mellan kortläsare/kamera och dator som den högre hastigheten behövs mest? Det viktigaste är väl att kameran kan skyffla data till kortet i tillräcklig snabb följd, och att kortet också kan ta emot informationen? Eller...

Re: Re: Firewire till Extreme IV

vaktmästaren skrev:
Men egentligen är det väl inte mellan kortläsare/kamera och dator som den högre hastigheten behövs mest? Det viktigaste är väl att kameran kan skyffla data till kortet i tillräcklig snabb följd, och att kortet också kan ta emot informationen? Eller...

Jo visst är det så. Men nu utvecklade sig diskussionen till frågan om det kan vara andra fördelar med ett snabbare kort än kameran kan hantera.
För en 350D så kan man kolla på, de idag något gamla uppgifterna, från Rob Galbraiths test.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7699

Ett Extreme III är där obetydligt snabbare än ett Ultra II. I en 350D alltså.

Edit
Storleken verkar också ha betydelse.
Större = långsammare

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar