Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

acrylamid

Aktiv medlem
Har en Pentax K10D med ett minneskort på 2 GB som fungerar felfritt.

Köpte sen en laptop med minneskortläsare. Men den kan inte läsa minneskortet som sitter min Pentax-kamera. Får bara upp en förfrågan ifall jag vill formatera kortet och det vill jag ju inte, jag vill ju föra över bilderna. Tänkte att ifall jag först formaterar kortet i datorn och sen i kameran så bordet det fungera. Men nu kan jag inte ens formatera SD-kortet i Vista.

Någon som har en idé?
Kan säga att jag utan problem kan använda andra minneskort som jag har till andra kameror.

Troligen kan din dator inte läsa SDHC utan bara SD. Eftersom SD-kort bara kan vara 1 GB, så vill den försöka formatera det till ett format den känner till. Minneskort skall alltid formateras i kameran för att allt skall fungera bäst Du behöver skaffa en ny läsare till datorn bara.

OK sorry, var det 2G som var gränsen. Annars lät problemen precis som de jag hade när min läsare inte klarade SDHC. Kanske något annat i det här fallet då, såvida inte läsaren ändå har en 1 GB begränsning i ditt fall.

Det är inte så att kortet är för snabbt? En av mina kortläsare klarar ex inte av Extreme III kort men klagar inte över andra...
Bara en tanke

Om inte jag är ute och cyklar var 1Gb max för SD från början, för att sedan ökas till 2Gb.

Jag har också en laptop som är några år och den läser 133x 1Gb kort utan problem men anser att mina 2Gb Sandisk ultra II bör formateras...

Har dock inga problem att koppla in kameran via usb, då dyker den upp som en disk på 2Gb...

Har inga problem med läsaren i min stationära som är nyare, den läser 2Gb utan problem...

Nemesis skrev:
Om inte jag är ute och cyklar var 1Gb max för SD från början, för att sedan ökas till 2Gb.

Det är korrekt. Den ursprungliga SD standarden var upp till 1Gb, men i den senaste revideringen så stöds även 2Gb-kort. För kort ovanför 2Gb så är det SDHC som är standarden. SD-kort över 2Gb är ej standard.

Så äldre kort eller kortläsare kan innebära problem.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar