Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

NEX5

Avslutat medlemskap
Jag undrar om jag bör tänka på något när jag säljer ett minneskort? Tänkte nämligen på att folk brukar rekommendera en att göra massa saker med t.ex. hårddisken på datorn om man ska sälja den så nya köparen inte kan (om den skulle vilja) plocka fram sånt som du hade på hårddisken men raderat? Är det samma med minneskort eller har man en gång raderat bilder på ett minneskort så är de också radera för gott?

Det är lika lätt att få tillbaka data från ett minneskort som från en hårddisk. Suddar man en fil från en lagringsenhet så ligger själva filen kvar, men informationen om filen tas bort i "innehållsförteckningen". Och det finns gott om program därute som kan ta fram såna filer.

Men en fullständig formatering borde räcka. Då skriver man över all data på lagringsenheten med nollor, dvs man suddar själva filen också. Hur man formaterar skiljer sig mellan olika operativsystem, men det brukar gå att hitta hjälp om det.

Notera dock att det finns en snabbformatering som du inte ska använda till detta. Det är den typen av formatering som kameror brukar göra. Då tar man bort hela innehållsförteckningen utan att sudda filerna.

Men en fullständig formatering borde räcka. Då skriver man över all data på lagringsenheten med nollor, dvs man suddar själva filen också. Hur man formaterar skiljer sig mellan olika operativsystem, men det brukar gå att hitta hjälp om det.
nej, nej och åter nej.

En formattering skriver inte (direkt) över någon data alls. En formattering skapar bara ett nytt filsystem, och rör ingen befintlig data alls.

Är man paranoid så använder man något i stil med (om man kör Windows) http://www.diskwipe.org/

Nu blir jag lite förvirrad. Jag misstänker också att jag kanske var lite otydlig, men jag menar minneskort för kamera, inte dator. Behöver man formatera om det och hur då? Länken som gavs ser mer ut att gälla en hårddisk... Eller? Hårddisken och minnet i min dator har inget behov av att rensas då den inte ska säljas.

Redigerat: Stavfel

Senast ändrad:
nej, nej och åter nej.

En formattering skriver inte (direkt) över någon data alls. En formattering skapar bara ett nytt filsystem, och rör ingen befintlig data alls.

Är man paranoid så använder man något i stil med (om man kör Windows) http://www.diskwipe.org/

Nu tar du i alldeles för mycket ;)

Det är förvisso sant att en "vanlig" formatering, även kallat snabbformatering inte skriver över något.
Och att det därmed är lätt att återskapa innehållet på disken ifråga.

Men, en lågnivåformatering skriver faktiskt över hela disken med nollor.

I OS X hittar man för övrigt alternativet för lågnivåformatering under säkerhetsaleternativ i skivverktyg.

Fel igen. Lågnivåformatterar man en modern disk så dör den, eftersom du skriver över servoinformationen.

Jag bryr mig inte om att Apple och andra anväder begreppet lågnivåformattering. Det ÄR INTE en lågnivåformattering. En lågnivåformattering var intressant när man hade diskar som arbetade med stegmotorer för att flytta huvudena. Denna konstruktion kunde förskjutas, och då kunde inte data läsas/skrivas korrekt. Man skrev då på ny sektorinfo flera gånger. Skickade en stegimpuls till huvudet. Skrev på ny sektorinfo på detta spår etc etc.

Moderna VC (Voice Coil) diskar arbetar på en helt annan princip, och spårinformationen måste finnas lagrad på en eller flera skivor för att disken skall fungera överhuvudtager.

Att "skriva över disken med nollor" (eller några andra mönster) är inte heller samma sak som en lågnivåformattering.

Senast ändrad:
Nu blir jag lite förvirrad. Jag misstänker också att jag kanske var lite otydlig, men jag menar minneskort för kamera, inte dator. Behöver man formatera om det och hur då? Länken som gavs ser mer ut att gälla en hårddisk... Eller? Hårddisken och minnet i min dator har inget behov av att rensas då den inte ska säljas.

Redigerat: Stavfel

Wipe Disk fungerar lika bra på ett SD-kort som en Hårddisk (Något som med all tydlighet framgår av länken).

Skall man vara ännu mer korrekt så VET man inte att man skrivit över hela disken om det är en flashbaserad lagring (SSD, Minneskort eller liknande) eftersom värdenheten inte har fullständig kontroll över innehållet.

Den som vill testa den tesen gör såhär:

1. Fyll ett minneskort (ju större desto bättre) till full kapacitet med bilder.
2. Skriv över hela minnet en gång med lämpligt verktyg.
3. Kör något recoveryverktyg på enheten.
4. Bli förvånad. Jag vågar lova att man får tillbaka en del av innehållet.

(Ja, jag är petig. Ja, jag sysslar en del med dataforensik ;) )

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto