Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort Ultra/Extrem i kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Funderar på att köpa nytt minneskort, funderar lite på en Transcend som är ungefär lika snabb som Sandisk Extreme men mycket billigare, har Transcend oxå så det är ingen skit, men eftersom Extreme är onödigt snabb för min kamera så lurar jag på att köpa ånyo ett Ultra II, men hittar ingenstans uppgift på till vilket minustal de fungerar, Extreme funkar till minus 25° el nåt sånt men det är lite extremt, min kamera slutar säkert att funka vid eller innan den blivit minus tio så det är helt okej om Ultra funkade till ca -10°, men är det nån som har en susning? Och undringen gäller för Transcenden oxå.
 
Jag har använt Ultra II i kallare än -10, och med en säkerligen dåligt tätad 300D...och den släpper nog in rätt bra med kalluft.

Så Ultra II ska klara det...men alla kan ju ha otur. Det finns ingen direkt garanti på Ultra för sådan kyla vad jag vet, så som Extreme har. Men kika på zebramedia.com tex....prisskillnaden mellan Ultra och Extreme är ju minimal idag, speciellt på ca 1-2 GB korten....så onödigt att chansa tycker jag.
 
Tack!
Jo jag vet inte hur jag tänkte, Transcenden är ju lockande, 4GB för bara lite mer, på zebramedia jag tittade faktiskt, men Ultra II har jag ett redan så det skulle va snyggt med två samma. :D Sen tänkte jag att även om det inte ens skiljer en hundralapp mellan Ultra och Extreme 2GB så är den ju onödig för farten behöver jag inte, och lägger jag till en hundring kan jag lika gärna lägga till någon till för Transcenden… åhåjaja, alla dessa val.

Nåväl en annan fråga, det sägs att på lite äldre kameror finns en gräns på 2GB, jag är övertygad om att 350D är tillräcklig modern för att ta 4 men jag undrar om det finns ngn risk att om man inte har senaste datorn att den inte ser hela kortet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.