Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Welkin

Medlem
Här nämns vilka minneskort som rekommenderas till Nikon D3100:

http://support.nikonusa.com/app/answ...-cards---d3100

Vad händer om man använder sig av andra märken/typer (eller t.ex. ett SanDisk-kort på 32gb)? Kan det någonsin möjligtvis haverera på grund av det? Finns det budgetmärken som man varnar för?

På andrahandsmarknaden har jag sett flera Kingston-minneskort (av framför allt SDHC-typ) med vad som liknar kinesisk skrift på - finns det någon anledning att misstänka att dessa kort inte presterar lika bra som europeiska/amerikanska (de med västerländsk skrift på)? Eller är det bara fråga om olika etiketter, på egentligen en och samma produkt?

Att Nikon skriver ner några stycken kort som de säger ska funka är väl mest ett sätt att kunna svära sig fria om någon skulle köpa ett kort som det uppstår kompatibilitetsproblem med. Då kan de ju bara säga att kortet inte finns med i listan.
Hur som helst så tror jag sällan det är några problem med de något kändare märkena iaf. Prisskilnnaderna mellan korten är väl inte SÅ enorma så man kan ju lika gärna köra på något av "märkeskorten". Själv använder jag Sandisk Ultra II och Extreme III och har aldrig haft några problem med dem.

Vet inte vad du menar med andrahandsmarknaden, men på tex ebay är det inte helt ovanligt med "piratkopior". De kan vara mycket svåra att skilja från de äkta korten på det yttre, men presterar ibland mycket sämre. Det har faktiskt hänt att kopiorna letat sig fram till seriösa återförsäljare åxå...

Att något skulle gå sönder eller haverera är däremot mycket osannolikt, men uppstår det kompatibilitetsproblem kan man få korrupta bildfiler och i värsta fall kan filallokeringstabellen på kortet rasa, med förlorade bilder som följd (även om det ofta går att återskapa många av dem med mjukvara i datorn.

Att Nikon skriver ner några stycken kort som de säger ska funka är väl mest ett sätt att kunna svära sig fria om någon skulle köpa ett kort som det uppstår kompatibilitetsproblem med. Då kan de ju bara säga att kortet inte finns med i listan.
Hur som helst så tror jag sällan det är några problem med de något kändare märkena iaf. Prisskilnnaderna mellan korten är väl inte SÅ enorma så man kan ju lika gärna köra på något av "märkeskorten". Själv använder jag Sandisk Ultra II och Extreme III och har aldrig haft några problem med dem.

Vet inte vad du menar med andrahandsmarknaden, men på tex ebay är det inte helt ovanligt med "piratkopior". De kan vara mycket svåra att skilja från de äkta korten på det yttre, men presterar ibland mycket sämre. Det har faktiskt hänt att kopiorna letat sig fram till seriösa återförsäljare åxå...

Att något skulle gå sönder eller haverera är däremot mycket osannolikt, men uppstår det kompatibilitetsproblem kan man få korrupta bildfiler och i värsta fall kan filallokeringstabellen på kortet rasa, med förlorade bilder som följd (även om det ofta går att återskapa många av dem med mjukvara i datorn.

Just precis, med andrahandsmarknaden menar jag Tradera och Blocket framför allt. Där finns ju faktiskt en hel del - mycket från just Asien.

Så du menar att det inte behöver visa sig på en gång, om minneskortet i fråga är av ett sämre slag? Det kan komma efter en lång tids användande, och t.ex. filallokeringstabellen (som du säger) kan då bara helt plötsligt få för sig att rasa?

Denna mjukvara som man kan återskapa förlorade bilder med, är den lättillgänglig för privatpersoner? Man måste inte lämna in minneskortet någonstans för detta? Hur stor del av antalet bilder brukar generellt sett inte gå att rädda?

Att kort kan gå sönder händer oavsett tillverkare och om det är strörre risk med "piratkopior" vågar jag inte svara på. Dock är det nog ofta så att piratkorten kanske inte klarar samma hastighet, tex.

Det finns flera olika dylika programvaror för att rädda innehållet på minneskort. Sandisk skickar med ett med en del av sina kort. HAr inga namn just nu. Sitter lite "knepigt till" och har inte min vanliga dator, men googla "memorycard recovery", tex.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto