Annons

Minneskort till G12 och vilket märke?

Produkter
(logga in för att koppla)

tjejjens

Aktiv medlem
Hej, jag behöver ett större minneskort till min canon G12 och har ingen aning om vilken som passar och hur stort jag borde ta.

Jag har idag en på 4 som jag fick tömma 4 gånger under min utlandsresa..
Så jag funderar på en 16 eller 32..

Nu undrar jag det med märkena, netonnet har ett som heter TRANSCEND för 600kr, är detta märke bra?
http://www.netonnet.se/art/foto/min...ort-sd/transcend-sdhc32gbclass10/146471.3322/

Det märke som låter bekant och bra i mina öron är Sandisc men jag har ingen aning om priset då jag inte vet vilken som passar min kamera, vill ngn hjälpa mig att välja ut rätt?
http://www.elgiganten.se/catalog/foto-video/se_minneskort/minneskort

Och har det med märkena stor betydelse egentligen?
Supertacksam för svar då jag är väldigt okunnig som ni märker :)

om du köper ett trancend eller sandisk har ingen betydelse sandisk har kanske lite bättre rykte
och till din kamera skulle ett sandisk ultra sdhc passa utmärkt men även trancend passar bra så det är bara att välja vad du känner för.

Hej!

Jag kör med ZAP "original" från Teknikmagasinet i min Canon G9 sedan två år tillbaka och storleken på 8 GB och det funkar utmärkt, min kamera filmar dessutom i 1024 punkter 15 fps och det går som smort.

Jag tror skillnaden mellan märkena är liten, dock gör ju fler och mindre minneskort att man tappar färre bilder om kortet havererar dock exponerar man sig för dubbelt så många fel om man har två kort ist för ett enda.....

Tillägg: Sandisk skickar med programmvara för att rädda förlorade bilder med vissa versioner av sina kort, kan vara en bra affär kanske.

Hans

Det här med minneskort har nog mycket att göra med rykte som sagt.. Transcend har inte det bästa ryktet, det man läst är att de kan lägga av lite när som, hur troligt det är vet jag inte.

Jag har alltid kör på SanDisk och jag tycker de fungerar bra, för mig personligen ser jag ingen anledning att ändra ett vinnande koncept, å andra sidan har jag aldrig testat något annat.

Hmmm där blev man liite smartare men ändå inte..

Antar att det är som andra prylar med märken..vissa "bättre" märken är mer omtalade än andra..?

Är det ett SD jag ska ha? Finns ju Duop och massa andra..så jag inte klickar hem fel nu bara!

Varesig Trascend eller SANDisk tillverkar sina minneschip själva.

Däremot _verkar_ SANDisk tillhöra de tillverkare som låter sina produkter genomgå en relativt utförlig QA-fas, och det är troligen därför som man hör färre klagomål gällande SANDisks prylar.

Eller SanDisc Ultra läste jag nu att ngn tipsat om :) Det passar min G12 ??

Du kan använda Sandisk Ultra om det är ett kort av typen SD (någon av varianterna SDHC eller SDXC). Men det kan vara värt att tänka på att Ultraserien är Sandisks mellanpriskort och som sådana lite långsammare än de lite dyrare men mycket snabbare Sandisk Extreme korten (det skall fortfarande vara SD-kort).

Då din G12 är en kamera som faktiskt kan ta vara på snabbheten hos Extreme korten skulle jag absolut rekommendera att du väljer ett sådant, eller möjligen ett lika snabbt kort från någon annan tillverkare. Har du sedan tidigare långsamma kort kommer kameran bli märkbart snabbare med det nya kortet, om du redan har ett snabbt kort slipper du bli besviken över att kameran blir märkbart långsammare med det nya kortet.

Då din G12 är en kamera som faktiskt kan ta vara på snabbheten hos Extreme korten skulle jag absolut rekommendera att du väljer ett sådant, eller möjligen ett lika snabbt kort från någon annan tillverkare. Har du sedan tidigare långsamma kort kommer kameran bli märkbart snabbare med det nya kortet, om du redan har ett snabbt kort slipper du bli besviken över att kameran blir märkbart långsammare med det nya kortet.
Nej, det där är inte sant. Kameran kommer inte alls att bli "märkbart långsammare" eller "märkbart snabbare" beroende på val av minneskort.

Det enda som möjligen kan påverkas av valet mellan Ultra och Extreme är vad som händer när kamerans buffert är full. Jag vet inte exakt hur stor buffert G12 har men den tar högst två bilder i sekunden. Filerna är inte speciellt stora. Jag tror faktiskt det är ganska sällsynt att man fyller bufferten på en G12. Jag har hittills inte lyckats med min S90 (som till stor del har identisk elektronik).

Nej, det där är inte sant. Kameran kommer inte alls att bli "märkbart långsammare" eller "märkbart snabbare" beroende på val av minneskort.

Det enda som möjligen kan påverkas av valet mellan Ultra och Extreme är vad som händer när kamerans buffert är full. Jag vet inte exakt hur stor buffert G12 har men den tar högst två bilder i sekunden. Filerna är inte speciellt stora. Jag tror faktiskt det är ganska sällsynt att man fyller bufferten på en G12. Jag har hittills inte lyckats med min S90 (som till stor del har identisk elektronik).

Ledsen men du har fel. Jag har själv bytt upp mig och skillnaden är faktiskt väldigt påtaglig (jag blev själv mycket förvånad) exempelvis när man navigerar och granskar bilder, även tiden mellan bilderna under serietagningen blir kortare och tiden det tar efter exponeringen tills granskningsbilden visas blir också kortare. Så gissningsvis har G12/S90 mer eller mindre direkt skrivning till minneskortet, och inte en traditionell buffert. Så sammantaget känns kameran faktiskt totalt sett snabbare, och inte bara när bufferten blir full. Testa själv får du se, jag lovar du märker skillnaden.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto