Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Har beställt en D80 som ligger på posten och väntar på att komma ut :)

Med kameran medföljer ett 1 Gb kort och ett 18-135 mm objektiv. Jag skall nu köpa lite mer minne, ifall man vill skjuta mycket och snabbt.

Så till frågorna:
- Vilket kort behöver man ha för att kunna ta en serie på 100 JPEG-bilder
- Behövs det ett annat kort till 6 RAW-bilder?

Ja, så hur snabbt måste kortet minst vara innan kameran blir för snabb. Och vad är det egentligen för skillnad på de olika korten, exempel Extreme III, IV, Ultra och allt?
 
Jag använder Sandisk Extreme III 2gb i min D80. Med det kortet så är det kameran som sätter begränsningarna gällande bildserier (tex 6 raw därefter en raw i sekunden eller 100 jpg och sen 100 till direkt efter).

Det som skiljer III och IV och Ultra är ju hastigheterna främst men även kvalitet på korten. Nu vet jag inte om det är någon kvalitets skillnad på Ultra och Extreme men Extreme är i alla fall framtagen för rätt krävande saker (temperaturer och användingsområden och annat).

Hittar inget om IV SD kort på Sandisks hemsida, verkar som (inte säker) de bara har släppt det i Compact Flash än så länge.

Jag vet inte heller om Ultra korten är tillräckligt snabba för att "maxa kameran". Dvs så pass snabba att du kan ta 6 raw bilder och därefter en i sekunden vilket är max hastighet för kameran.

Det jag kan rekomendera är köp Sandisk, köp deras Extreme III kort.

Jag beställde ett Kingston SD HC 8 GB minne igår och fick hem det idag. Jag beställe ett klass 6 minne vilket är den snabbaste klassen och ska vara till Systemkameror och HDR video kameror.

Kortet är dödligt långsamt, jag vet inte om det är för att det är SD HC (high capacity, dvs större än 2gb) eller om det är för att det är Kingston men jag ska göra mitt bästa för att skicka tillbaka det. Dels klarar kameran inte av 100jpg bilder i följd (även om man aldrig tar så många), den maxar ut på 25 bilder innan den måste ladda. Dels tar det nästan 4 sekunder mellan RAW bilderna när man väl har fyllt buffern med 6 bilder. Dels går det långsamt att kolla igenom bilderna och ännu långsammare att ta bort dem.

Med Extreme III kortet går allting i stort sett på direkten.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Jag har funderat på precis samma sak. Jag köpte precis en D80 och har ett 1gb Extreme III-kort till min gamla D50 sedan tidigare. Det lutar nog åt att komplettera med ett 2gb Extrem III-kort.

Jag satt och kollade lite på Kingstons webbsida och enligt deras specifikationer så håller ett klass 6 SDHC-kort 6Mb/sek. Det känns ju väääldigt långsamt. Jag har inte orkat kolla upp om detta gäller för samtliga SDCH-korttillverkare, men det är väl troligt.

http://www.kingston.com/flash/sdhc.asp
 
6 Mb per sekund kan ju aldrig vara tillräckligt... Om man fotar med RAW eller lite bättre kvalité på JPEG. Tror att vi skall satsa på Sandisk extreme III då :)
 
Possinho skrev:
Jag satt och kollade lite på Kingstons webbsida och enligt deras specifikationer så håller ett klass 6 SDHC-kort 6Mb/sek. Det känns ju väääldigt långsamt. Jag har inte orkat kolla upp om detta gäller för samtliga SDCH-korttillverkare, men det är väl troligt.
Klass 6 är än så länge högsta klassen för SDHC, och de ska hålla MINST 6MB/s. Däremot är det inte som förhindrar tillverkarna att göra avsevärt snabbare minneskort än så. Givetvis håller tex Sandisks Extreme III Klass 6 SDHC lika hög kapacitet som tidigare versioner av deras Extreme III, dvs 20MB/s.
http://www.sandisk.com/Products/Item(2348)-SDSDRX3-4096-SanDisk_Extreme_III_SDHC_4GB.aspx
 
Precis. Alla SD HC klassas på samma sätt.

Jag ska försöka lämna tillbaks mitt och skaffa sandisks istället, detta var under all kritik.

Enlight flera oberoende tester ska SD HC inte vara långsammare.
 
Fogel70 skrev:
Klass 6 är än så länge högsta klassen för SDHC, och de ska hålla MINST 6MB/s. Däremot är det inte som förhindrar tillverkarna att göra avsevärt snabbare minneskort än så. Givetvis håller tex Sandisks Extreme III Klass 6 SDHC lika hög kapacitet som tidigare versioner av deras Extreme III, dvs 20MB/s.
http://www.sandisk.com/Products/Item(2348)-SDSDRX3-4096-SanDisk_Extreme_III_SDHC_4GB.aspx
Aha... Ja, det hade väl varit konstigt annars.
 
Jag har ett Transcendkort på 150x 4Gb till min D80, efter typ 10 bilder börjar det sacka och tar kanske nån bild i sek, är det normalt eller kan den fortsätta upp till 100 bilder med ca3bilder/sek i Fine/Large med ett bra minneskort utan att sacka nånting?
På kortets hemsida står det 22,5Mb/s
Har ett Trancsend 80x på 1 Gb som faktiskt är snabbare och kan ta typ 15 kort innan det börjar sega, är det kameran som sackar eller korten?
 
Anders, 10 bilder JPG fine?

Kameran klarar av oändligt antal JPG bilder i 3 bilder i sekunden. Den slutar dock ta efter 100 eller 110 bilder men du kan börja på en ny serie direkt igen. OM Kortet är tillräckligt snabbt. Är kortet för långsamt så hinner det inte ta emot bilderna från kameran buffer och då fylls buffern.

Står det 22.5mb/s på hemsidan så är det max hastigeheten som det kan uppnå. Köper du kvalitetskort så som sandisk eller kingston så håller de oftast den hastigheten och det gör att din kamera inte sackar.
 
Possinho skrev:
Aha... Ja, det hade väl varit konstigt annars.

Har hållt på att maila med Kingstong support ett par dagar nu och det är så att SD HC bygger på en lite annorlunda teknik. Primär sfytet med SD HC är ju att få upp storleken, inte hastigheten och för närvarande kommer inte SD HC upp i lika höga hastigheter.

Sandisk Extreme III är väl det första som i så fall kommer upp i det men det är också precis nysläppt och finns inte i 8Gb än.

Kan för övrigt säga att Kingstons support är den bästa jag varit med om. Högsta betyg!
 
Ok, har hunnit ringa Nikon support också och dom sa att kamerans buffer inte klarade mer än 10-15st med 3st/sek oavsett minneskort, hmmm skumt!
Dom borde ju veta tycker man!
Ja, Jpg Fine/Large.
Det blir ca 10st 3/sek kort med det stora minneskortet, sen ett i sekunden ungefär.
 
Provar igen!
6st 3/sek i RAW klarar den, sen ett i sekunden ungefär.
10st Jpg F/L sen något mer än en bild i sek, står (r6) i sökaren innan jag börjar.
Kortbegränsning eller nåt som är felinställt?
Är det kortet som är för slött så åker jag och byter det, försäljaren sa att det skulle räcka till sekvenstagning utan problem när jag köpte kameran.
 
Sandisk Extreme III 2gb är det jag använder.

D80:n klarar utan problem av att köra 3 bilder i sekundenpå JPG fine tills minneskortet är fullt eller tills du kommer upp i 100-110 bilder i en sekvens. Gör du det slutar kameran ta bilder och därefter kan du ta ännu en ny sekvens med 100-110 bilder.

Skjuter du RAW så tar kameran 6 bilder på två sekunder och fyller därmed buffern. Har du ett snabbt minneskort kommer du att kunna fortsätta ta cirka en RAW bild i sekunden efter buffern e full.

Gör den inte det är det antingen fel på kameran eller kortet (för långsamt).

Läs även www.dpreview.com test av D80. Där står lite med tider och hastigheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.