Annons

Minneskort till Canon EOS 1D MK II

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger.W.

Avslutat medlemskap
Jag har idag SD Ultimate 2 GB 120x Kingston i SD-facket. I det tomma facket för Compac Flasch vill jag sätta in ett Back Up-kort. Vad ska jag välja för typ/modell för att det hela skall lira bra ihop utan att påverka inläsningshastigheten eller andra faktorer som ev. kan påverka negativt. Är mycket tacksam för eventuella tips från någon kunnig. Pris och var man bäst handlar är också av intresse. mvh Roger.
 
Varför inte använda CF porten som huvud port? Jag körde med SanDisk Extreme 3 och 4. 4:an finns bara som CF.

Ett 4 eller 8G kort är det jag skulle rekommendera dig och då ett SanDisk extreme 3 i CF version.

Tbh.se och It Service har rätt bra pris på dem. Runt 1050kr för ett 4G.
 
Tackar så mycket för svaren. Men jag undrar också om skrivhastigheten blir längre med två minneskort paralellt. Om jag fattat det rätt är ett SanDisk Extreme IV 2GB ett bra val i CF-facket. Hälsningar Roger.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Skulle ändå föredra CF då de finns i större storlekar och de vinner i fart över SD när de skall tankas ur till datorn.

SD-kort finns ju numer på upp till 8GB. Med senaste firmware klarar mark II:eek:rna SD-kort upp till 32 GB.

Att SD skulle gå långsammare att ladda ur låter konstigt. Jag upplever det tvärt om. Har man bråttom kan man köpa SanDisks CF/SD-läsare med FireWirekoppling. Så går det undan.
 
Vet att det släppts SD som är stora, men inte sett något större än 4G i butik eller något stort som också är snabbare än 10M/s. Ex SanDisk har max 2G SD- i Extreme 3 serien.

SanDisks FW läsare finns vad jag vet, bara för CF och klarar 40Mb/sek med ett Extreme 4 kort.(Extreme 3 kommer upp i 20M/sek.) Finns det verkligen SD kort ute som klarar 40M/s?

(Kör själv med Extreme 4 kort och FW läsaren)
 
Tja, är du ute och plåtar så kan 30sek vara en evihet likväl som det kan vara ett ögonblick. Med en 1Dmk2 är det mer än 240 rutor om man håller nere avtrycket...
 
Kör SD-kort i båda facken!

Personligen hade jag kört med SD-kort i båda facken.
Enklare att bara ha en typ av minnen med sig.

Sedan skaffar du denna adapter

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BN-SDCF1E

Kör själv med en sådan (Minoltas) till min 20D och då har jag valt ett minneskort från Sandisk som har tillägget Plus i namnet.

Det kortet "viker" du på mitten och får då fram en USB kontakt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SD2GBUP

På det sättet kan du föra över bilder till vilken dator som helst utan att ha tillgång till minneskortsläsare, vilket kan vara praktiskt i vissa fall.

Jag har enbart positiva erfarenheter.

Mvh /Niclas
 

Bilagor

  • cfsd.jpg
    cfsd.jpg
    29.4 KB · Visningar: 389
Robert_Vallentuna skrev:
Tja, är du ute och plåtar så kan 30sek vara en evihet likväl som det kan vara ett ögonblick. Med en 1Dmk2 är det mer än 240 rutor om man håller nere avtrycket...

Ja, för man fyller inte bufferten på 3-5 sekunder jue....Så jag tippar på att du kan ta en 30 RAW.... Men man kan ju ha ett extra minneskort...typ.
 
Mer än 1 raw per sek lär du komma upp i. På 4sek har du tagit 32 rutor och den lär inte vara obrukbar resterande 25sek med ett Extreme 4 kort... Eller har Fotosidan specialversioner av 1Dmk2 som är extra långsamma? ;)
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Ja, för man fyller inte bufferten på 3-5 sekunder jue....Så jag tippar på att du kan ta en 30 RAW.... Men man kan ju ha ett extra minneskort...typ.

Vem säger att det ska vara RAW, kör minsta JPEG så går det nog ;-)

För övrigt kör jag med 8gb extreme 3 i mina 1Dmk2N och det är tillräckligt snabba för mig...
 
Det handlar inte om det...men det är det ingen som verkar förstå.. Naturligtvis har man mer än ett kort med sig, så jag undrar fortfarande vad man ska göra med de extra 30 sekunderna och varifrån denna hets kommer i från.

Eller så är det bara prylbögeri där man kan skryta om att man har det bästa och snabbaste som finns.

Den som har flest prylar när han dör......vinner.

För att återanknyta till tråden så är det snabbaste kortet till en 1D MkII just nu, ett CF extreme 4 (7.67 MB/s) och ett SD extreme III (8.66 MB/s).

Så, oavsett beteckning, så verkar det fortfarande som att SD-korten är snabbare. 1MB/s är ju inte illa.. det innebär att det skriver en full buffert på 20 RAW hela 3 sekunder snabbare. Tjohoo Full fart mot helgen!
 
Jag förstår ditt resonemang, men jag förstår inte varför alla blint är fokuserade på vad som händer med kortet i kameran. Tiden som kortet skriver och läser i kameran är otroligt mycket mer utspridd och inget som man praktiskt upplever som en begränsning. Faktum är att vid normal fotografering så märker man ingen skillnad mellan ett Ultra 2 och ett Extreme 4.

Skillnaden kommer när man skall efterarbeta med bilderna och tar det 2 eller 1 min att tömma kortet så kommer det att upplevas som en evighet i skillnad. Se bara på datorn du sitter vid, får du inte respons direkt när du trycker på knapparna utan 1sek senare så upplever du att datorn har virus eller har hängt sig.

Att CF har blivit mer och mer en proffsstandard som snart bara återfinns på mellanformatare och värsta PRO husen är väl ett tyngre argument för semi-pro mfl att gå över till SD så de kan använda kortet i fler av sina kameror.

Men som sagt, nu är det fredag! :D
 
Själv så strösurfar jag undertiden som bilderna åker in i datorn.. Så jag har inga problem. Upplever inte heller det där som du säger om responsen från datorn, men så är jag iofs inte en stressad person....alls.....inte. Bara frustrerad över varför allting skall ta sån tid här i livet :)
Det är ju tillräckligt kort ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.