Annons

// minneskort till 5D - 4 el 8 G?

Produkter
(logga in för att koppla)

zerihoun

Aktiv medlem
på väg att köpa mig en 5D...
men vilket minneskort är bäst?
störst el. ska jag tänka annorlunda?

lexar har ett 8G "för proffs" för 6500 kr!
kanske bara är jag men det är mycket pengar
kanske ska jag vänta lite till med att köpa
en 8 G?!

just nu lutar det åt en 4 G meeeen då jag bara
har fotat med canon 20 D innan så är jag
lite rädd att det kommer att fyllas på fort
med 5.an.



: maria, stående i en korsning
 
Det är alltid en risk med bara ett kort. Pajjar det på en resa är du illa ute.

En annan anledning till dubbla kort är att kunna fortsätta fotografera medan man tömmer det ena kortet.

Ett 4GB-kort fyller en DVD med lite marginal. Passar bra ihop som back-up.
 
Jag instämmer i det Magnus skriver om att det är vanskligt att bara förlita sig till ett kort. Rätt nyligen råkade jag själv ut för att ett Lexar 2Gb kort pajade under ett uppdrag (med 5D för övrigt). Hade jag inte haft fler kort hade det inneburit katastrof.

http://www.tbh.se/ tar 2075:- för 4Gb Sandisk Extreme III och 1769:- för Ultra II. Personligen har jag inte märkt nån skillnad i prestanda mellan korten så vill du "snåla" så är ju 3538:- för 2x4Gb avsevärt billigare än 6500:- för 1x8Gb. ;)
 
Förutom ovanstående så verkar det vansinnigt att lägga så sjukt mycket pengar på något som hela tiden rasar i värde. Om ett år är priset säkert mindre än hälften. Bättre att köpa fler mindre då. De tar ju inte direkt nån plats.
Hur många batterier behöver man för att fylla 8 gig förresten? :-O
 
Varför inte ta och köpa en hårddisk till istället - typ en compactDrive. Där får du 40 gb för ca 2300 och då får du bra backup på köpet? Jag köpte en sådan innan vår resa som varade i tre månader och det fungerade perfekt. Hade endast med mig 2x512 mb minneskort.

mvh

Niklas
 
Makten skrev:
..........
Hur många batterier behöver man för att fylla 8 gig förresten? :-O

Om man fotar vid tempraturer kring noll med Canon 5D på JPEG large så räcker de två batterierna i greppet till att fylla två stycken 4Gb kort utan problem (ca 1700bilder)... skulle säkert räcka till ännu mer men jag hade inte möjligheten att prova då dagen tog slut.
 

Bilagor

  • img_1456.jpg
    img_1456.jpg
    18.8 KB · Visningar: 561
zerihoun skrev:
på väg att köpa mig en 5D...
men vilket minneskort är bäst?
störst el. ska jag tänka annorlunda?

lexar har ett 8G "för proffs" för 6500 kr!
kanske bara är jag men det är mycket pengar
kanske ska jag vänta lite till med att köpa
en 8 G?!

just nu lutar det åt en 4 G meeeen då jag bara
har fotat med canon 20 D innan så är jag
lite rädd att det kommer att fyllas på fort
med 5.an.



: maria, stående i en korsning


Köp två stycken 4Gb kort... själv kör jag med SanDisk 4GB Extreme III

Prisskillnaden är så liten till Ultra II, det går fortare att tömma till datorn och man får med ett rescue program samt en liten påse att ha minnet.

Ett 4 gb kort räcker vid ISO 100 till ca 800 Jpeg Large eller ca 230 RAW + Jpeg Small (i realiteten lite mer än så)
 
// två små istället för en dyr stor

tack för alla bra svar!

har en backup disk på 40 G men efter att ha förlorat
alla mina bilder på den som jag tagit under en 4 mån
period står den inte högt i kurs.
(en dag = errror)

finns inte en chans att jag köper ett 8 G:s minneskort för
+ 6000 kr men däremot 2st 4 G.

om man inte står i skottgluggen hela
tiden mao inga sportbilder, skottsituationer och 2 sek längre
överföring till datorn inte spelar roll m.m.
behöver man verkligen de lite dyrare versionerna av
minneskorten typ ULTRA, EXTREM, PROFFESIONAL PRO???

kan köpa 2 SANDISK 4 G för 3800 kr!

har kört med KINGSTON biligaste 2 G och det har funkat
så fint.tror jag redan har svaret men tänkte bara stämma av...

:)


: maria_varje krona räknas som student & som fotograf
 
Highweiss skrev:
OT: Hur ofta händer det, för övrigt? Har slitit med 2-3 kort nu i flera år utan problem, men kanske du har erfarenhet av en annan "belastning" på korten?

3-4 microdrivar har pajjat för mig. Men inte ett enda CF-kort har gått sönder för mig. Men det kan ju hända. Eller att det bara tillfälligt blir fel.
 
froderberg skrev:
3-4 microdrivar har pajjat för mig. Men inte ett enda CF-kort har gått sönder för mig. Men det kan ju hända. Eller att det bara tillfälligt blir fel.

Ah, ok, trodde du genomgående menade CF. Nä, Microdrives som säger upp kontraktet har man ju hört om. Men faktiskt kan jag inte dra mej till minnes att jag skulle ha hört om ett CF som strejkat. Utom nån som köpt ett väldans billigt i Kina... :)
 
Sandisks räddningsprogram har räddat bilder för mig två gånger då någon bit har kommit på tvären eller så. Ena gången drog jag ut den ur min mac utan att avmontera den först.
Därför kan det vara värt att köpa ett Extremkort bara pga räddningsprogrammet.


//Johan
 
Jag har fått skrivfel på CF några gånger och det är ju lika illa på en resa eller ett uppdrag som om korter pajjar helt.
 
Re: // två små istället för en dyr stor

zerihoun skrev:
tack för alla bra svar!

har en backup disk på 40 G men efter att ha förlorat
alla mina bilder på den som jag tagit under en 4 mån
period står den inte högt i kurs.
(en dag = errror)

finns inte en chans att jag köper ett 8 G:s minneskort för
+ 6000 kr men däremot 2st 4 G.

om man inte står i skottgluggen hela
tiden mao inga sportbilder, skottsituationer och 2 sek längre
överföring till datorn inte spelar roll m.m.
behöver man verkligen de lite dyrare versionerna av
minneskorten typ ULTRA, EXTREM, PROFFESIONAL PRO???

kan köpa 2 SANDISK 4 G för 3800 kr!

har kört med KINGSTON biligaste 2 G och det har funkat
så fint.tror jag redan har svaret men tänkte bara stämma av...

:)


: maria_varje krona räknas som student & som fotograf

Om du väljer Kingston så köp inget av deras Elite Pro eller Ultra. I KM-kameror så är dessa inte ett dugg snabbare än den billigaste varianten. Välj egentligen inte Kingston överhuvudtaget till 5D eller 7D. Det funkar men gör din kamera onödigt långsam. Det finns minnen som funkar mycket bättre med dessa kameror till samma eller lägre priser.

Se www.dyxum.com för CF-minnestester med 5D och 7D innan du gör ditt val.
 
froderberg skrev:
Jag har fått skrivfel på CF några gånger och det är ju lika illa på en resa eller ett uppdrag som om korter pajjar helt.

Jag har ett Lexar pro 80x 2Gb. Det fungerade utan problem i några månader men helt plötsligt hängde sig kameran så att jag fick slå av den. Sen gick det inte att läsa kortet i kameran och error 02 visades på displayen. Gick in på kameradoktorn som testade det i en annan kamera med samma resultat och det funkar inte efter formattering heller. Men det är det enda cf-kortet som pajjat för mig. Märkligt nog så fungerar det att lagra info på det genom datorn, men som sagt inte i kameran. Ska reklamera det nu.
 
Re: // två små istället för en dyr stor

zerihoun skrev:

överföring till datorn inte spelar roll m.m.
behöver man verkligen de lite dyrare versionerna av
minneskorten typ ULTRA, EXTREM, PROFFESIONAL PRO???

kan köpa 2 SANDISK 4 G för 3800 kr!

har kört med KINGSTON biligaste 2 G och det har funkat
så fint.tror jag redan har svaret men tänkte bara stämma av...

:)


: maria_varje krona räknas som student & som fotograf

Min erfarenhet är att kort kan pajja... så fler mindre hellre än få stora för mig..

Likaså så märker jag STOR skillnad mellan vanliga Sandisk och UltraII, men mer tveksamt om jag ser någon skillnad mellan Ultra II och Extreme...

/b
 
Ett nyformatterat 4 gb kort på en 5D har plats för 767 jpeg av högsta upplösning, eller 242 raw. Kollade just på min.
 
Ju större desto bättre (om du har råd givetvis)
Samma människor som nu säger två 4GB istället för ett 8, sa tidigare två 2 GB istället för ett 4GB och så vidare.
Det är mycket liten chans att kortet går sönder jämfört med kameran eller objektivet. Och har man flera kort så är ju chansen större att de går sönder givetvis:) Den enda gången de slits eller att risken är som störst är när du tar det ur eller in i kamera och kortläsare. Och det får du göra fler gånger ju mindre korten är.

Här finns ett bra Ridata Pro 8GB 80X för endast 199 dollar. Även om du betalar moms och frakt är det mycket billigare än de i Sverige. För 30 dollar mer får du ett 150X.

http://www.mydigitaldiscount.com/
 
Jag kör 2st 2gb sandisk extreme kort och ett 1gb sandisk ultra 2 kort i min canon 5D. Rent legringsmässigt är det väldigt sällan jag fyller alla korten, men är det ett längre uppdrag är det klart att det kan behövas mer plats, beror väl på hur snabb man är i avtryckarfingret :)

Märker för övrigt ingen skillnad i kapacitet mellan extreme och ultra korten, men jag är ju ingen sportfotograf så jag maxar inte bufferten särskilt ofta. Möjligt att det skiljer några sekunder i överföringshastighet till datorn, det har jag inte orkat kolla.
 
BugEyes skrev:
Ett nyformatterat 4 gb kort på en 5D har plats för 767 jpeg av högsta upplösning, eller 242 raw. Kollade just på min.

Det skiljer lite mot vad jag får.. Vad har du för märke på kortet?
Med kameran inställd på ISO 100 och ett nyformaterat Sandisk ExtremeIII kort på 4Gb får jag plats med 819 Jpeg Large eller 248 RAW. Kollade just på min..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.