Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort skrivhastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

FxEffekt

Aktiv medlem
Vart lite tokig ikväll när jag jämförde hastigheten på två av mina minneskort.
Ett sandisk ultra 32GB som jag köpte i början till nya kameran.
Och nu senare ett sandisk extreme 8GB som jag tänkte ha i fack 2 endast för video.
På prisjakt hade jag läst att båda korten har läs och skrivhastighet på 30MB/s.
När jag testade själv så tömdes bufferten på kameran på halva hastigheten (8s mot 16s) med extreme kortet. Kändes ju lite surt.
Hittade nu när jag letat mer info om detta denna utomordentliga sida, som jag önskar jag letat upp innan jag köpte mitt 32GB kort :(
http://www.robgalbraith.com/camera_wb_multi_page8e34.html?cid=6007-12454

Han har testat skrivhastigheten på många kort till många kameror, och här ser man tydligt att man inte tjänar så jättemycket på ett extreme pro kort (med läs/skrivhastighet 95MB/s) tex, då kamerans hastighet i sig mot kortet verkar ligga på runt 27MB/s.
 
Sandisk Ultra och Extreme har inte samma skriv-hastighet. Och det beror ju på kameran också. Korten är olika snabba i olika kameror.
Och sidan du länkar till av Rob G var bra när den uppdaterades. Han skriver inte på den eller uppdaterar något längre. Så alla uppgifter är gamla och det har kommit till många minnes kort och kameror sen han uppdaterade den sist.
 
Ok, ännu större anledning att man skulle vilja veta mer generellt hur hög kamerans skrivhastighet till kortet är. Även om jag förstår att det är ganska olika beroende på filstorlek. Det enda jag hört och läst om är att de rekomenderar klass 10. Men den märkningen är väl attans gammal också, innebär ju bara att kortet läser och skriver i minst 10MB/s.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.