Annons

Minneskort - skillnader i pris/kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Tittade på nytt CF-kort på Prisjakt. Vill ha 16 eller 32 Gb, kanske 60 Mb/s.

Det skiljer väldigt mycket i pris mellan olika märken. Exempel:
SanDisk Extrem CF 32 Gb 60 Mb/s = 1104 kr
Transcend CF 32 Gb 60 Mb/s = 516 kr.

Med andra ord mindre än halva priset för Transcend jämfört med SanDisk. Vad får jag för pengarna? Om driftsäkerheten brister hos Transcend är det inte ett alternativ. Vill inte riskera korrupta filer eller liknande.

Vågar man köpa billigare eller är det SanDisk som gäller?
 
Vet inte alls hur det är på Canon, men det 16gb Transcend-kortet jag köpte till min D700 är riktigt långsamt. Får se ett timglas i några sekunder när jag ska in i menyn eller kolla på en bild, medans mitt SanDisk inte har några som helst problem. Så skillnad är det ju, men om du kommer märka nån skillnad på din 5D vet jag inte.
 
Vet inte alls hur det är på Canon, men det 16gb Transcend-kortet jag köpte till min D700 är riktigt långsamt. Får se ett timglas i några sekunder när jag ska in i menyn eller kolla på en bild, medans mitt SanDisk inte har några som helst problem. Så skillnad är det ju, men om du kommer märka nån skillnad på din 5D vet jag inte.

Är det samma hastighet på korten då? SanDisk gör också långsamma kort...
 
Tittade på nytt CF-kort på Prisjakt. Vill ha 16 eller 32 Gb, kanske 60 Mb/s.

Det skiljer väldigt mycket i pris mellan olika märken. Exempel:
SanDisk Extrem CF 32 Gb 60 Mb/s = 1104 kr
Transcend CF 32 Gb 60 Mb/s = 516 kr.

Med andra ord mindre än halva priset för Transcend jämfört med SanDisk. Vad får jag för pengarna? Om driftsäkerheten brister hos Transcend är det inte ett alternativ. Vill inte riskera korrupta filer eller liknande.

Vågar man köpa billigare eller är det SanDisk som gäller?

Med risken att jag får många "emot" mig så säger jag följande. SanDisk helt klart! Jag testade ett Transcend på min 7D vid ett tillfälle och fick flera korrupta bilder på det. Så jag bytte tillbaks till SanDisk och har, peppar peppar, aldrig haft några problem med dem. Hittills, i alla fall. ;-)
Och ja, korten var likvärdiga avseende storlek och Mb/s.
 
Jag har 5 transcendkort. Ett snabbt 16gb kort till min 7D och ett långsamt 16gb till min 5D som är mina primära kort jag använder. Har aldrig upplevt att det skulle vara några problem med varken hastighet eller korrupta bilder.
 
Jag ser ingen anledning att snåla in på minneskort genom att köpa lågprismärken med eventuell risk för problem. Med ett tillräckligt stort minneskort behöver man för normalfotografering bara ett (ett extrakort kan vara bra att ha med när man saknar möjlighet att spara undan bilderna) och det räcker sannolikt hela kamerans livslängd.
De dyrare korten har många års garanti (vad det nu kan vara värt) och är enligt specen tåligare mot extrema temperaturer, fukt, röntgen och lite av varje.
 
Jag köpte ett 32GB Transcend. Det funkar utan problem i min 40D men i min 5D2 gick det inte. Det tappade alla bilder, flera ggr. "Förargligt" att bilderna inte finns där när man skall flytta över dem.. Jag har ett flertal Kingston och Sandisk 16GB som aldrig krånglat.

(Så nu sitter Transcend-kortet standby i 40D:n, rymmer rätt många bilder.)

Bara mina erfarenheter.

//Johan
 
OK, låter som att det får blir ett SanDisk 16 eller 32 Gb. Ska till Gotland i sommar och vill inte riskera att komma hem med nån korrupt bildfil eller ännu värre - inga bilder alls!
 
Skrivhastighet

Tittade på nytt CF-kort på Prisjakt. Vill ha 16 eller 32 Gb, kanske 60 Mb/s.

Det skiljer väldigt mycket i pris mellan olika märken. Exempel:
SanDisk Extrem CF 32 Gb 60 Mb/s = 1104 kr
Transcend CF 32 Gb 60 Mb/s = 516 kr.

Med andra ord mindre än halva priset för Transcend jämfört med SanDisk. Vad får jag för pengarna? Om driftsäkerheten brister hos Transcend är det inte ett alternativ. Vill inte riskera korrupta filer eller liknande.

Vågar man köpa billigare eller är det SanDisk som gäller?

Försök få info om skrivhatighet, för i regel klassas korten efter läshatighet som oftast är högre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.