Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minneskort-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

jenljung

Aktiv medlem
Jag har en canon 20D och brukar använda sandisk minneskort.
Hade ett 8gb som var nästan nytt. När jag använde det hängde kameran upp sig.
Sedan när jag skulle ladda ner bilderna gick det bara att ladda ner några (dom före kraschen).
Man kan se en del av de andra bilderna oxå, men inte ladda ner dem.
Har även ett 4gb som jag fått liknande problem med. Kameran hängde sig och det var problem med att ladda ner bilderna, men det gick efter ett par försök.
Nu är det likadant varje gång jag använder det kortet att jag måste försöka ett par ggr innan datorn vill läsa det.
Är det min kamera det är fel på eller?
 
Första saken du kan göra är att formatera minneskortet i kameran innan du börjar använda det. Testa detta och sen kan vi felsöka vidare.
 
Det brukar jag alltid göra.
Men jag ska göra det igen alltså så att de gamla bilderna försvinner?
 
jo, men det hjälpte inte.. och att jag sen fått problem med ytterligare ett kort är ju lite konstigt.
 
De gånger jag hört talas om denna typ av problem så har det alltid varit en extern kortläsare inblandad. Själv har jag aldrig haft problem men så tankar jag ju alltid direkt från kameran. Tid är ju det enda vi har här i världen så om det tar någon sekund extra per bild att tanka via kameran så gör det inte mig något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.