Annons

Minneskort och Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan

Vet inte riktigt om jag lägger den här tråden på rätt plats så postar gärna en ny om den ligger i fel del.

Köpte en Nikon D7000 för ett par veckor sedan och den har plats för 2st minneskort.
Håller på att läser igenom lite fotoguider på nätet och i en så stod det att när man fotograferar i raw så ska man alltid lämna plats för någon extra bild. Alltså inte fylla kortet till 100% med bilder pga att RAW filerna kunde variera så i storlek och om den sista blir för stor kan du förstöra minneskortet..
Är det något som stämmer? I och med att jag har plats för 2 kort så använder jag det andra kortet som extra utrymme men det blir inte använt förens den första är fullt. Är lite orolig att jag kommer pajja det första kortet med att fylla det hela tiden. Borde jag inte göra så eller är det helt ok?

Tacksam för svar

Marcus
 
Jag har mycket svårt att tänka mig att Nikon skulle bygga en kamera som var så otroligt korkad att den försökte lägga en fil på ett kort den inte kommer att få plats på ;-)

Var har du läst det? Jag har aldrig hört talas om något liknande.

Att använda ett kort först för att sedan börja fylla nästa när det första är fullt är nog som de flesta gör. Det jag gillar mest med dubbla kort är att man alltid kan ha ett kort i kameran, ingen risk att springa iväg med kortet i läsaren och inte ha något i reserv!
 
Jag har för mig att de tidiga minneskorten hade detta fel, fyllde man upp dom helt så kunde det bli fel på dom. Mvh Gunnar J
 
Tror risken att kortet går sönder är minimalt. Om det nu skulle bli fel så skulle det kunna bli knas med sista bilden, eller i värsta fall alla bilder.

Jag försöker alltid hålla 4-5 bilder ledigt, vem vet vilken pangbild man kan missa pga fullt kort?
Men i verkligheten har jag kört minneskort fulla, visserligen på Canon men har aldrig märkt något problem.

Prova nu medans du har garanti på grejerna!
 
Hej, har för mig att detta fel låg i kortets kontrollerkrets, det ska med andra ord ej vara bundet till något speciellt kameramärke.
Mvh Gunnar J
 
Jag har för mig att de tidiga minneskorten hade detta fel, fyllde man upp dom helt så kunde det bli fel på dom. Mvh Gunnar J

Det finns (eller har funnits) pirattillverkade fulkort som påstår sig ha större kapacitet än vad de i själva verket har. Om man fyller dem helt så börjar den skriva över tidigare data. Köper man billigt minne på eBay så kan man ha oturen att råka ut för sådana. Köper man minnen av välkända tillverkare (Sandisk, Kingston m.fl.) från en etablerad återförsäljare så ska det inte vara några problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.