Annons

Minneskort och dess priser

ThomasM

Aktiv medlem
Tänkte investera i nytt minneskort och började kolla priser, till min förvåning (såhär i efterhand förvisso inte så förvånande) så verkar de flesta fotobutiker ha ett ganska högt pris.
T ex ett Sandisk Extreme HD video 45MB/s 32gb (class10) kostar hos Cyberphoto 399:- och det är på kampanj, ordinarie pris 499:-.
Scandinavian photo tar 429:- för samma kort, kollade webhallen och de tar 359:- för detta kort.

För rättvisans skull så har Cyberphoto även kampanj på ett 2-pack av detta kort som då kostar 695:- vilket får ses som ett bra pris.

Går man över på Sandisk Extreme Pro 95MB/s 32gb får man slanta upp 999:- hos Cyberphoto och 799:- hos Scandinavian, Webhallen tar 590:-. Alltså 409:- skillnad på samma kort mellan Cyberphoto och Webhallen.

Måste erkänna att jag finner det lite märkligt att det ska behöva skilja så pass mycket i pris, antar att fotobutikerna tänker som så att om någon ändå beställer en kamera så köper de minneskort samtidigt.
Däremot om man ska köpa bara ett minneskort så vore det ju dumt att gå på ett dyrare alternativ, mao så gör man inget extraköp heller.
 
Priskampen på hus/objektiv är stor, något måste företgen tjäna pengar på och då blir det ofta tillbehören som kostar lite extra.
Precis som att bensinstationen skyltar med drivmedelspriser i kronor och ören samtidigt som en halvliter läsk eller chokladkaka kostar uppåt 30kr. Det hörs då och då om höga bensinpriser, men att en cola kostar 5ggr så mycket på Statoil jämfört med Willys är det ingen som klagar på.

Åter till fotobutikerna, vart du köper är upp till dig men kan du vänta dig samma service, kunskap och trygghet på Webhallen som Scandinavian? (Inget ont om Webhallen, handlar där med!)
 
Visst är det så att de försöker tjäna på tillbehören, var väl det jag lite otydligt antydde också. :)

Sker faktiskt väldigt sällan att jag hoppar in på en mack för att köpa en dricka, de får nog av pengar av mig ändå med dagspendling på 14,5 mil. Jag tar med mig en flaska vatten istället. ;)

Service, trygghet osv är avgörande vid dyrare inköp åtminstone för mig. Skulle inte komma på tanken att köpa ett kamerahus för 10k hos Webhallen eller liknande butik (nu verkar de iofs hålla ungefär samma priser på kameror som fotobutikerna), däremot har jag svårt att se hur mycket bättre service 400:- mer ger för ett minneskort.
Att de vill tjäna pengar är förståeligt men drygt 40% dyrare tycker iaf jag är lite väl mycket när det gäller något så enkelt som ett minneskort. :)

Nu kommer jag nog iofs beställa Extreme HD-kitet som cyberphoto kör med 2 x 32gb för 695:- så med det erbjudandet är de billigare än webhallen t ex.
 
Jag skulle inte fundera en sekund på att köpa ett kamerahus hos Webhallen, tillverkarna står ju ändå för all service och butiken kan möjligen hjälpa till med att skicka det till tillverkarens verkstad.

Inte heller behöver jag ha svar på särskilt mycket som en butik kan hjälpa mig med, det kan jag tänka mig mer gäller folk som ska köpa sin första kamera eller en kompakt.

Prisskillnaderna på minneskort är ju sanslösa...
 
Bra

Jag skulle inte fundera en sekund på att köpa ett kamerahus hos Webhallen, tillverkarna står ju ändå för all service och butiken kan möjligen hjälpa till med att skicka det till tillverkarens verkstad.

Inte heller behöver jag ha svar på särskilt mycket som en butik kan hjälpa mig med, det kan jag tänka mig mer gäller folk som ska köpa sin första kamera eller en kompakt.

Prisskillnaderna på minneskort är ju sanslösa...

Det är väl bra att det går att köpa minneskort på flera ställen och där du kan välja hur mycket du vill betala! Det finns branscher där konkurensen inte fungerar och där prisskillnaderna är mycket små. Det är väl knappast bättre?
 
Att de vill tjäna pengar är förståeligt men drygt 40% dyrare tycker iaf jag är lite väl mycket när det gäller något så enkelt som ett minneskort. :).

Nu räknar du lite galet. 999 är inte 40% dyrare än 590 utan 70% dyrare (999/590=1.69). Däremot är 590 40% billigare än 999. Same same but different :)
 
Fotobutiker har extremt små marginaler på systemkamerahus och vanliga objektiv om de ska matcha priserna på prisjakt.nu (vilket en del av dem gör). Kompaktkameror, tillbehör och annan merförsäljning är det enda som gör det möjligt för butikerna att överleva (vilket inte många gör).
 
Fotobutiker har extremt små marginaler på systemkamerahus och vanliga objektiv om de ska matcha priserna på prisjakt.nu (vilket en del av dem gör). Kompaktkameror, tillbehör och annan merförsäljning är det enda som gör det möjligt för butikerna att överleva (vilket inte många gör).

Konstigt då att Rajala kan ta 22900 kr för ett EOS 5D Mark III hus när se stora fotokedjorna tar 26900 kr. Om marginalerna är så små så måste ju Rajala förlorat på varje hus de säljer under kampanjen.

Jag tycker mig ha hört på många ställen och i olika brancher "marginalerna är så små".
Det finns andra knep. "Sista exemplaret" "en annan kund kommer snart och hämtar den"
"den är slutsåld men du kan få ett bra pris på en annan modell" etc...
 
Rajala är en ganska stor butik, och det är inte omöjligt att de har andra inköpspriser än våra lokala butiker. Huruvida de får sina prylar från samma kanaler som lokala butiker vet jag inte, men det kan också vara något som påverkar priset.

Du får gärna låta bli att tro på mig, men jag jobbade i min första fotobutik på 80-talet, och har fortfarande kontakt med ägaren (fast det är en annan butik nu). Marginalerna är små, men inte alla butiker får samma priser från leverantörerna (och en del butiker gråimporterar).
 
Det är väl bra att det går att köpa minneskort på flera ställen och där du kan välja hur mycket du vill betala! Det finns branscher där konkurensen inte fungerar och där prisskillnaderna är mycket små. Det är väl knappast bättre?

Ja, jag förstår inte riktigt vad problemet är. Om några butiker har alldeles för höga priser så är det väl bara att låta bli att handla där, och välja en leverenatör med lägre pris?
 
Priskampen på hus/objektiv är stor, något måste företgen tjäna pengar på och då blir det ofta tillbehören som kostar lite extra.
Precis som att bensinstationen skyltar med drivmedelspriser i kronor och ören samtidigt som en halvliter läsk eller chokladkaka kostar uppåt 30kr. Det hörs då och då om höga bensinpriser, men att en cola kostar 5ggr så mycket på Statoil jämfört med Willys är det ingen som klagar på.

Åter till fotobutikerna, vart du köper är upp till dig men kan du vänta dig samma service, kunskap och trygghet på Webhallen som Scandinavian? (Inget ont om Webhallen, handlar där med!)

Webhallen säljer datorprylar, det är deras branch. Så jag förväntar mig faktiskt mer service och kunskap av dem än en kamerabutik när det gäller just minneskort. Jämförelsen att handla minneskort hos fotohandlaren och läsk på bensinmacken tycker jag är ganska träffande. Däremot skulle jag aldrig köpa en systemkamera eller objektiv på Webhallen.
 
Kameror är idag elektronikprylar som rätt många andra. Jag väljer inte återförsäljare efter gamla meriter i fotobranschen utan efter hur bra rykte de har gällande reklamationer. Eller snarare efter inversen på dåligt rykte gällande reklamationer. Jag har inte hört något dåligt om Webhallen i det avseendet.

Fakta om kameran förväntar jag mig inte att få från en återförsäljare, utan det är något jag får luska fram på egen hand.
 
Kameror är idag elektronikprylar som rätt många andra. Jag väljer inte återförsäljare efter gamla meriter i fotobranschen utan efter hur bra rykte de har gällande reklamationer. Eller snarare efter inversen på dåligt rykte gällande reklamationer. Jag har inte hört något dåligt om Webhallen i det avseendet.

Fakta om kameran förväntar jag mig inte att få från en återförsäljare, utan det är något jag får luska fram på egen hand.

Så är det.
Mycket är beroende av vad kunden har för kunskaper.
Givetvis handlar det också om vad det är för prylar man handlar.
Ett minneskort är ett minneskort - hur svårt kan det vara?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.