När de skriver ut 15 eller 45MB/s är det oftast läshastigheten även om inget anges. Skrivhastigheten är relevant för t.ex. seriebildstagning och läshastighet för överföring till datorn.
Har använt riktigt långsamma minneskort och snabbare runt 15MB/s. De riktigt långsamma har varit snabba nog för mig hittills - aldrig fyllt bufferten och behövt vänta, men har mest fotat jpg med dem (använder också k-7). Dock borde snabbare kort kunna ge snabbare preview i kameran och andra fördelar. Filma i 720p går utmärkt med alla kort jag har.
För egen del skulle jag satsa på något långsammare med större utrymme, 15MB/s tycker jag låter rimligt. För mig är det vansinne att betala för en hastighet på 45MB/s som jag förmodligen aldrig kommer att utnyttja ens vid överföring till datorn.
Vet inte hur snabb k-7an är på att skriva, men jag minns att k-20 skrev runt 9MB/s eller något sådant, så till den vore det onödigt med ett snabbt kort till den. Står på dpreview om skrivhastighet till den vill jag minnas och säkert till k-7 med.
Köper du ett klass 10 kort som bofoto länkade till är du garanterad en hastighet över 10MB/s. Även om det står 20MB/s ska det tas med en nypa salt. T.ex. Sandisk har ett 15MB/s som är klass 4, alltså 4MB/s garanterad hastighet. Där är förmodligen bara den snabbaste av läs- och skrivhastigheten utskriven för att det ska se bättre ut än det egentligen är.