Annons

Minneskort hittas ej i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Jag har nyligen införskaffat ett nytt minneskort, ett Transcend Compact Flash 133x 4GB.
Inget märkvärdigt alls, men... :)

Jag har idag fotat och då dök problemet upp:
- Windows hittar kortläsaren men fattar inte att kortet sitter i och således kan jag inte föra över bilderna till hårddisken. Enheten syns i Utforskaren men när jag klickar på den får jag meddelandet "Sätt in en disk i enhet X:".

Konstateranden så här långt:
- Andra minneskort funkar bra.
- Jag har testat i olika USB-portar på två datorer (en Windows 7 Ultimate 64 och en WinXP Pro).
- Bilderna syns i kameran, en Canon 50D.
- Det gick utmärkt att stoppa in kortet i min gamla kamera (Canon 300D) och ta nya bilder.

Jag som tycker mig vara rätt haj på datorer känner mig helt plötsligt rätt villrådig. Är det läge att köpa en ny kortläsare? Den nuvarande har hängt med i 5+ år (men funkar ju...).
 
Prova att koppla kameran till datorn direkt och tanka den vägen, inte lika snabbt men funkar det så lutar det åt att läsaren har fått spel med det kortet, kortet är väl korrekt formaterat innan Du använde det?
 
Om det inte står SDHC på din läsare (vilket det inte gör om den är 5 år gammal) så klarar den inte SD-kort på mer än 2GB.

Nu är det iofs ett CF-kort, men det kanske finns någon liknande begränsning där? Av de gamla korten är inget större än 2 GB, så detta känns som en rimlig förklaring varför de funkar men inte det nya.
 
Nu är det iofs ett CF-kort, men det kanske finns någon liknande begränsning där? Av de gamla korten är inget större än 2 GB, så detta känns som en rimlig förklaring varför de funkar men inte det nya.

Förlåt... Jag missade att du faktiskt skrev CF.

Nej, det finns ingen liknande begränsning på CF-sidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.