ANNONS
Annons

Minneskort går ej att läsa! vill rädda bilderna! HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

skrållan13

Ny medlem
Hej!
Jag är nyss hemkommen från en semester och har tagit ca 13.000 bilder med min systemkamera som jag köpte för resans skull. Kameran + minneskortet är ca 2-3 månader gammalt och knappt använt.
När jag hade laddat batteriet och skulle sätta in det i kameran igen så stod det ungefär såhär; Minneskort kan vara skadat. Sätt in ett annat minneskort.

Hade inte tagit ur minneskortet eller gjort något annat innan som kan ha förorsakat felet. Bilderna går ej att se på kameran och datorn läser inte av kortet. Bilderna går helt enkelt inte att få fram just nu..

Någon som har något tips på hur jag ska bära mig åt för att rädda mina semesterbilder? Och komma så billigt undan som möjligt.

Tacksam för svar!

Lugn, detta går nog att ordna!

Har du 13 000 bilder på ett enda kort, eller har du flera?

För det första, ta ut kortet ur kameran och skrivskydda. Det finns en liten omkopplare på det, slå om den. Förresten, det är detta som hänt, möjligen, att du kommit åt switchen?

Det finns företag som sysslar med att rädda bilder från kort. Du kan också prova själv med t.program som finns att ladda ned. Men skrivskydda först!

Per.

Lugn, detta går nog att ordna!

Har du 13 000 bilder på ett enda kort, eller har du flera?

För det första, ta ut kortet ur kameran och skrivskydda. Det finns en liten omkopplare på det, slå om den. Förresten, det är detta som hänt, möjligen, att du kommit åt switchen?

Det finns företag som sysslar med att rädda bilder från kort. Du kan också prova själv med t.program som finns att ladda ned. Men skrivskydda först!

Per.

Hej! Tack för svaret!
Jag har inte kommit åt "switchen" tyvärr. Jag har nu skrivskyddat kortet!
Vad menar du med t.program?
Jag har alla bilder på ett minneskort (32gb).. Har du något tips på företag som är duktiga och med rimliga priser?
Tack! Mvh Ida

Hej!
Jag är nyss hemkommen från en semester och har tagit ca 13.000 bilder med min systemkamera som jag köpte för resans skull. Kameran + minneskortet är ca 2-3 månader gammalt och knappt använt.
När jag hade laddat batteriet och skulle sätta in det i kameran igen så stod det ungefär såhär; Minneskort kan vara skadat. Sätt in ett annat minneskort.

Hade inte tagit ur minneskortet eller gjort något annat innan som kan ha förorsakat felet. Bilderna går ej att se på kameran och datorn läser inte av kortet. Bilderna går helt enkelt inte att få fram just nu..

Någon som har något tips på hur jag ska bära mig åt för att rädda mina semesterbilder? Och komma så billigt undan som möjligt.

Tacksam för svar!

Hej har varit ute för en liknande situation.Det finns ett program som heter Card Recovery PRO 2013 v2.1.5.0 funkade utmärkt fick tillbaka över 1000 bilder/classon

Programmet PhotoRec kan rädda dina bilder utan att påverka minneskortet.

Vad är det för kamera och minneskort? Använde du allt utrymme på kortet? Har du provat en minneskortläsare?

Nu har jag laddat ner programmet men under fliken "Select your drive" så får jag inga val..

Du måste låsa upp kortet igen (switchen) för att kortläsaren ska känna av att det finns något där. Dessutom kan du se enhetsbeteckningen genom "Dator" (om du använder Windows 7, vad och hur man ser detta på Win 8 vet jag ej då jag är inte förtjust i det) som brukar oftast vara en bokstav.

Sen kan du kolla vad programmet säger. Hittar det fortfarande ingenting så kan det vara något annat som lurar. Men kolla det där först och återkom sen!

Detta räddade mig

Hej, detta program har jag kört med gott resultat Stellar Phoenix Photo Recovery
Går att ställa in att söka vissa delar av kortet, ställa in vilken filtyp man vill söka efter, tex jpg rwa etx, vilken kameratillverkare (pga filtypen). Går att "spara" sökningen på datorn dvs få en kopia på hela kortet ifall ngt händer efter avläsningen. Ett 32gb tar ett par timmar med detta program.

John

Du måste låsa upp kortet igen (switchen) för att kortläsaren ska känna av att det finns något där. Dessutom kan du se enhetsbeteckningen genom "Dator" (om du använder Windows 7, vad och hur man ser detta på Win 8 vet jag ej då jag är inte förtjust i det) som brukar oftast vara en bokstav.

Sen kan du kolla vad programmet säger. Hittar det fortfarande ingenting så kan det vara något annat som lurar. Men kolla det där först och återkom sen!

Precis på samma sätt i Windows 8. Är det fastslaget vad TS kör för operativsystem, det hade varit intressant information.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar