Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort för resa till vietnam

Produkter
(logga in för att koppla)

athid

Aktiv medlem
Jag skall köpa mig en eos 350D (så fort nästa lön trillar in =D ). Tanken är bland annat att den skall följa med på min 4-5v långa resa till vietnam. Jag känner mig inte motiverad att släpa med laptoppen och har ingen ipod som stödjer cameraconnector, eller någon hårddisk med kortläsare.

Planen blir alltså att klara mig på minneskort. Hade tänkt mig nåt i storleksorsningen 8gb, räcker det?

Siktar på SanDisk UltraII, men funderar lite, är det bästa att köpa 2x4gb eller 1x8gb.... Har även kollat lite på att köpa något billigt, typ Transcend 4gb (911 spänn)....

Vet inte om jag vågar gå helt på transcend, men kanske ha som komplement till ett UltraII kort, vill inte ha strul med skiten när ja är i vietnam.

Vad är vettigast, flera kort? Sandisk eller Transcend? Borde finnas miljoner trådar som svarar på detta men jag kan inte hitta svaren i de trådar jag läst.

Oxå en sista fråga, ExtremeIII som jag fattar det så är det skit samma med en EOS350D, den klarar inte å skriva så fort ändå, å jag kan vänta den extra tiden för å få in det till datorn ändå, så känns meningslöst, men finns det några mer aspekter (luftfuktighet, värme)?
 
I min kameramanual står listat vilka kortfabrikat Nikon stödjer. Antar att detsamma även gäller Canon.

SanDisk och Lexar brukar även vara de som används vid kameratester.

Annars kan du köpa ett stycken SanDisk UltraII 1G
och en portabel hårdisk. Compact Drive PD70X med 40 GB disk samt 4 st. 2500mAh batterier kostar ca. 2.000:-

Då kan du spara ner 40G bilder under din resa.

Jämför priset med 8G kvalitetskort.
 
athid skrev:
Jag skall köpa mig en eos 350D (så fort nästa lön trillar in =D ). Tanken är bland annat att den skall följa med på min 4-5v långa resa till vietnam. Jag känner mig inte motiverad att släpa med laptoppen och har ingen ipod som stödjer cameraconnector, eller någon hårddisk med kortläsare.

Planen blir alltså att klara mig på minneskort. Hade tänkt mig nåt i storleksorsningen 8gb, räcker det?

Siktar på SanDisk UltraII, men funderar lite, är det bästa att köpa 2x4gb eller 1x8gb.... Har även kollat lite på att köpa något billigt, typ Transcend 4gb (911 spänn)....

Vet inte om jag vågar gå helt på transcend, men kanske ha som komplement till ett UltraII kort, vill inte ha strul med skiten när ja är i vietnam.

Vad är vettigast, flera kort? Sandisk eller Transcend? Borde finnas miljoner trådar som svarar på detta men jag kan inte hitta svaren i de trådar jag läst.

Oxå en sista fråga, ExtremeIII som jag fattar det så är det skit samma med en EOS350D, den klarar inte å skriva så fort ändå, å jag kan vänta den extra tiden för å få in det till datorn ändå, så känns meningslöst, men finns det några mer aspekter (luftfuktighet, värme)?
Extrem III klarar av fukt och extrema temperaturer så det är något att ha i åtanke inför resan. Med min D200 och 2 gb på högsta JPEG-läge så får jag plats med ca 450 bilder. På din 350D borde det gå in betydligt fler. Min gissning är att du klarar dig på 4gb.
 
Jag tror inte dina kort kommer räcka särskilt långt. Ska man åka till ett land som Vietnam som man kanske inte reser till varje dag så ska inte utrymmesplatsen på ett sunkigt minneskort vara flaskhalsen.

Även om vietnam är ett kommunistland och långt ifrån lika utvecklat som resten av världen så är dom ju inte helt teknikberfriade i landet, ett tips är därföratt kanske 1/vecka eller varannan vecka uppsöka en datorbutk av något slag och be dom vränna ner dina bilder på en DVD skiva, givetvis mot lite betalning. En kortläsare kan du köpa i sverige för under hundralappen eller leta efter en kortläsare på plats. Personligen skulle jag ha köpt en och tagit med från sverige.

På detta sätt har du dels backup i form av sparade bilder på DVD, dels frigör du minnesutrymme på dina kort.

Ps, innan du raderar bilderna från kortet efter bränning, kolla noga från kanske 2 olika friståenda datorer att du kan se bilderna på skivan, så du inte sitter med felbränning och raderat minneskort :(

Hoppas du får en udnerbar resa och låt inte minnen sätta gränserna!
 
jo är lite så jag tänkt oxå, borde ju gå å bränna ut ... gick ju i Taiwan så varför inte i Vietnam.
Men samtidigt vill ja ju ha en egen lösning oxå utan att vara så bunden till å leta upp en butik. Hårddisk är ju ett vettigt alternativ, men i värsta fall så får väl powerbooken åka med ner i väskan. Är ju det billigaste alternativet...
 
ska du vara backpacker eller kommer du vara någorlunda stationär med en bas som du utgår ifrån?

Isåfall är väl laptoppen att föredra, men man vill ju inte kånka på en laptop om man ska springa runt i djungler eller tälta och röra sig varje dag utan en fast plats...
 
Köp en hårddisk... Finns egentligen inga alternativ på en så resa. Att ha med datorn ger bra onödig huvudvärk med tanke på stöldrisk och så vidare.

Vill man ha säkerhet kan man ha med en vanlig extern 2.5" disk och så kan man kopiera över till den på internetcafén. Det funkade bra i Kambodja så det lär ju funka i vietnam också.

Bränna DVD är inte så vanligt dock, träffade inte på många internetcafér som hade den tjänsten.
 
Ah, den varianten tänkte jag inte på. Jo jag är lite tveksam till å ta med laptop pga stöldrisk. Dessutom vet jag inte om jag vågar lita på en såndär hårdisk man för över filer till utan att kunna "se" att filerna kommit över. Men att föra över på en riktig dator på ett internetcafe är ju ett bra alternativ.

Det är ingen som har erfarenhet av NEXTO CF ND-2500 FireWire eller CompactDrive PD70X?
 
Jodå, jag har den senare och den fungerar utmärkt. Tog nylign 975 bilder i Portugal och hade aldrig klarat mej utan den. Den är dessutom den snabbaste kopiator som finns.
Du kan se bilderna på en dator men enheten visar bara glad eller ledsen gubbe efter överföringen (som inte strular alls).

Hemma blir den en USB-hårddisk så du kan jobba med bilderna direkt i enheten, om du vill, eller ha den att ta med bilder i.

Kan varmt rekommenderas. Se bara till att ha laddade batterier så är det en perfekt följeslagare.

/AnWi

P.S. Jag köpte HyperDrive HD80 med 100GByte på Dustin Home. Det är precis samma enhet som CompacDrive PD70X. D.S.
 
Lutar nog mot att det blir en CompactDrive PD70X eller en NEXTO CF ND-2500. Vore smidigt om det gick att köra dem via sladd, vet nån om det ingår en vägg-plugg till dem eller är det tillval som man måste betala för?

NEXTO CF ND-2500 verkar intressant eftersom den är firewire, är det någon som provat en sådan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.