Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort för Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Jag har nyss köpt en Canon 7D. Äger sedan tidigare en Canon 30D men med den rejält ökade upplösningen så kommer ju också större lagringsbehov...

Det jag undrar är vilken typ av kort jag ska satsa på? Kör nu mest med Sandisk Extreme III (4GB). Sedan jag köpte dessa har Sandisk ju dock kommit några snabbare modeller. En liten uppräkning med hastigheter:

Extreme III - 30MB/s
Extreme IV - 45MB/s
Extreme UDMA - 60MB/s
Extreme PRO - 90MB/s

Jag läser hos Cyberphoto att min kamera stöder de nyaste modellerna, men frågan är ju om jag behöver dem? Priset ökar ju nämligen också, speciellt det sista steget till PRO kostar mycket...

Jag har för mig att jag läste någonstans att bufferten vid serietagning med 7D eventuellt kunde öka med de nyaste minneskorten (är 15 bilder nu, vilket mina Extreme III klarar). Nån som känner igen det och som kanske hört mer?

Några tankar/åsikter?
 
Jag har nyss köpt en Canon 7D. Äger sedan tidigare en Canon 30D men med den rejält ökade upplösningen så kommer ju också större lagringsbehov...

Det jag undrar är vilken typ av kort jag ska satsa på? Kör nu mest med Sandisk Extreme III (4GB). Sedan jag köpte dessa har Sandisk ju dock kommit några snabbare modeller. En liten uppräkning med hastigheter:

Extreme III - 30MB/s
Extreme IV - 45MB/s
Extreme UDMA - 60MB/s
Extreme PRO - 90MB/s

Jag läser hos Cyberphoto att min kamera stöder de nyaste modellerna, men frågan är ju om jag behöver dem? Priset ökar ju nämligen också, speciellt det sista steget till PRO kostar mycket...

Jag har för mig att jag läste någonstans att bufferten vid serietagning med 7D eventuellt kunde öka med de nyaste minneskorten (är 15 bilder nu, vilket mina Extreme III klarar). Nån som känner igen det och som kanske hört mer?

Några tankar/åsikter?

Har Extreme III och det senaste Pro. 90Mb/sek märks av vid seriebildstagning så att säga.
 
Har Extreme III och det senaste Pro. 90Mb/sek märks av vid seriebildstagning så att säga.

Men hur? Kan du ta längre bildserier (än 15 bilder) eller töms bufferten snabbare?

Skulle vara intessant att höra hur det är med Extreme UDMA. Närmare bestämt hur mycket det skiljer i praktiken mellan Extreme UDMA och Extreme Pro. Pro kostar ju nämligen nästan dubbel så mycket...
 
....

Jag har för mig att jag läste någonstans att bufferten vid serietagning med 7D eventuellt kunde öka med de nyaste minneskorten (är 15 bilder nu, vilket mina Extreme III klarar). Nån som känner igen det och som kanske hört mer?

Några tankar/åsikter?

Bufferten har nog inget med minneskortet att göra. Klarar den 15 bilder så är buffertminnet så stort. Men! Ett snabbare minneskort tömmer samtidigt bufferten snabbare så i praktiken kanske du klarar 20 bilder innan kameran börjar sacka. Sackningen blir inte lika stor med ett snabbare minneskort.
 
Bufferten har nog inget med minneskortet att göra. Klarar den 15 bilder så är buffertminnet så stort. Men! Ett snabbare minneskort tömmer samtidigt bufferten snabbare så i praktiken kanske du klarar 20 bilder innan kameran börjar sacka. Sackningen blir inte lika stor med ett snabbare minneskort.

22 bilder klarar jag med ett ovetenskapligt test.
 
När min 7D visar 15 klarar den i praktiken 18 eller nåt. Förmodligen är 15 vad som ryms i bufferten, och sen hinner den trycka ut några under tiden.
 
När min 7D visar 15 klarar den i praktiken 18 eller nåt. Förmodligen är 15 vad som ryms i bufferten, och sen hinner den trycka ut några under tiden.

Siffran i sökaren visar hur många ytterligare bilder det finns plats för i bufferten. Så fort man bränner av en bild så börjar kameran att processa den och skriva ner den på minneskortet.

Tänk dej ett badkar som fylls på med vattenhinkar. Ju större avlopprör du har (=snabbheten på postprocessing och minneskort) desto fler hinkar vatten kan man hälla i badkaret under en viss tid. När det blir fullt upp till kanten får man vänta tills det har runnit undan lite.

Själv kör jag ExtremeIII, både den urspungliga och 30mb/s modellen. Inga problem att köra kortare serier i jpg. 17 RAW bilder klarar ExtremeIII 30mb/s innan den börjar hicka. Inte heller några problem med att filma.

En annan aspekt på valet av kort är att snabbare kort ger snabbare överföring till din dator via minneskortsläsaren.
 
Lutar mest åt Sandisk Extreme UDMA för min del. Ett 16GB kostar 1290kr hos Cyberphoto vilket är 295kr mer än ett Extreme III 16GB (som alltså kostar 995kr), men då får jag dubbla hastigheten. Att gå upp ett steg till Extreme PRO gör att priset nästan dubblas (2490kr) vilket jag inte tycker att det är värt. Det är ju alltid så att ska man gå från näst bästa/största/snabbaste/osv prylen till den värsta så får man alltid hosta upp en rejäl slant.

Tack för svaren alla! :)


Ett litet sidospår: Jag har märkt att hastigheten vid överföring till dator inte bara beror på kortens hastighet och också på kortläsaren. Jag har två kortläsare och skillnaden är enorm!
 
Jag har Extreme III i 7D. Jag har några äldre Ultra II också, men jag har inte räknat hur många exponeringar man kan klämma in på dem, i en rad.
 
för att filma i full hd 30bilder/sek rekomenderas ett kort på minst 8mb/sekund till 5dmk2 enligt manualen...
 
Finns en rolig site som listar kameror och minneskort, tyvärr inga tester på 7D ännu.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007
Nej 7D har inte kommit in i databasen ännu men här står en del intressant för 7D-ägare.
Om man har en 5D mk II eller 1Ds mk III kan det här vara intressant.

Det verkar som att de nya Sandisk Extreme Pro är inte det bästa valet för dessa Canon-modeller om man bara prioriterar absolut högsta prestanda.
 
för att filma i full hd 30bilder/sek rekomenderas ett kort på minst 8mb/sekund till 5dmk2 enligt manualen...
Precis. Finns ingen anledning att köpa snabbare kort än Extreme III om man inte slår bufferten i taket titt som tätt vid serietagning, men då kanske man köpt fel kamera. 5DM2 är ingen sportpresskamera.
 
Snopet att jag precis köpte ett 90MB/sek.
Fast jag sade inte att det var ett dåligt kort. Bara att om man prioriterar absolut högsta prestanda så verkar det finnas två som är något vassare. Lexar Pro 600x var senast jag tittade klart dyrare (i Sverige) och Photofast Gmonster 533x vet jag inte om det går att få tag på utanför Japan än.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.