Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minnesbatteripå Minolta D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Odden

Aktiv medlem
Någon som vet var minnesbatteriet sitter på en Minolta D7D. Det verkar ha taget slut på min kamera då den tappar minnet när jag byter batteri:-(

Uppladdningsbara batterier KAN någon gång ta slut i förtid. En idé kan vara att någon av er mejlar till Zieger Teknik AB och frågar. Återkom sedan gärna och tala om hur det gick. För nyfikna är vi allihopa!

Jag pratade med en på Zieger Teknik AB i Måndags och han viste inte riktigt vad det kostade men jag kunde räkna med att det skulle bli dyrt att fixa batteribytet

Min Minolta funkar tydligen nu sedan jag gjorde en årerställning av kameran Hoppas kunna testa den fullt ut i morgon lördag

Efter en dag hårt fotande så kan jag bara konstatera att min återställning var lyckad Minnet funkar rätt Lika så bildstabilisator slutade blinka och jag upplever fokusen som effektivare Kameran känns som ny

En förklaring till detta kan vara att du kanske har haft kameran liggande ett tag med tomma batterier, eller utan några batterier i alls. I så fall skulle det lilla minnesbatteriet ha kunnat urladdas, och sedan behövdes det några cykler innan det kom tillbaka upp till full kapacitet igen.

Förslag till lösning

OK, då fixade tydligen kamera-resetten det hela.

Till Magnus Karlsson
Har du också testat med att återställa? Funkade det?

Ifall det inte skulle fungera, så har jag en annan idé. Skaffa ett VC-7D batterigrepp plus ett extra batteri (greppet rymmer två batterier). Låt sedan alltid ett batteri sitta kvar i greppet medan du laddar det andra. Då finns det alltid ett batteri inkopplat som håller liv i minnesbatteriet.

Enda problemet kan vara att det plötsligt har blivit MYCKET svårt att få tag i något VC-7D grepp. Kan eventuellt bero på att de som tänker uppgradera till Sony A700 nu väljer att behålla sin Dynax 7D, och därmed också greppet (i och för sig känner jag till ett VC-7D grepp som är till salu just nu). Att man behåller sin älskade D7D beror förmodligen på att man upptäckt att Sony inte överför hela D7D:ans underbara hanteringsergonomi till A700:an - bl.a. en knapp för varje funktion, och alla perfekt placerade. Det gör att Dynax 7D tillsvidare fortsätter att vara marknadens bästa digitala systemkamera i det avseendet (det är bara de båda analoga Dynax 7 och 9 som överträffar den).

när vi ändå snackar batterier,
går det att använda samma batterier i Dynax 7d som i Sony A100 (och A700)?, har inte lyckats få svar på detta, trots genomläsningar av diverse recensioner (av A100).

(ville inte starta en ny tråd bara för att få svar på detta, även om det är ganska viktigt, har samlat på mig en hel del batterier)

Korrekt - a100 är framåtkompatibel, a700 inte bakåtkompatibel, men det ändrar inte huvudsvaret - still Nix on.

Edit: Jag har bett Michael Hohner uppdatera sin databas på mhohner.de.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto