Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ministudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Gralq

Aktiv medlem
Jag funderar lite på att bygga upp en liten ministudio.

Tanken är att den ska fokusera på kattfotografier, men även att den ska kunna klara av barn och porträtt.

Frågan är nu, går det att bygga upp en sådan mha ett par små vanliga blixtar (i klass med Nikon SB-600 eller motsvarande sigma tex). Eller måste man gå på något mer rejält och stort?

Klart det går!

Kamerablixtar har fördelen att de kan strypa effekten tillräckligt mycket. Studioblixtar kan bli för starkt i små utrymmen.

Skoj med två radikalt olika ståndpunkter.. =)

Jag har tittat lite på kaffebrus billigare paket, och läst lite om vad folk här tycker om dem. Och alla verkar vara långt ifrån övertygade om kvaliteten som de håller.

De blixtarna verkar bara gå att ställa ner till 1/8, vilket gör att det känns som en liten risk att jag måste "kompromissa" i kameran med bländare och slutartid istället för att gå ner något snäpp till i effekt.

Men att det blir billigare kan jag ju inte säga något emot, och det är ju ändå ett rätt stort skäl. :p

Jag har själv det billiga paketet från kaffebrus och är väldigt nöjt. Blixtarna är i metall och har inställningsljus ( vilket ju saknas hos kamerablixtar bl a ), så man får en uppfattning om hur ljuset faller innan man knäpper.

Sen med kamerablixtar behöver du ändå skaffa softbox, paraply eller nåt annat att diffusera ljuset med och ev stativ då.

Fördelen med kamerblixtar som Sigman tex är att man kan använda dem överallt. Har själv Sigman som jag använder mest för hårljus eller för utrymmen där de andra blixtarna inte kan nå. Har en gänga från Hama som gör att jag kan ha den på stativ med paraply.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar