Annons

Ministudio till produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Theryd

Aktiv medlem
Hej,

Ska fota lite produkter, glas mestadels, och inser att jag kommer att behöva en liten "mini-produktstudio" hemma. Vilka av alla produktfoto produkter rekommenderar ni?

Jag behöver någon typ av fotobox: http://kaffebrus.com/fotobox-portfoljtyp-210.html#imagesdocuments eller http://kaffebrus.com/produktfoto-in-a-box-606.html. Någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Hur avancerad utrustning behöver man för att uppnå detta resultat: http://shop.lessencedesnotes.se/sv/?XBLG24191=7421fbc8cb5cd7efbfafe00b678554b9

Jag kommer också att behöva någon typ av belysning. Är inte intresserad av att göra något hemmabygge. Jag kommer förmodligen också att packa med mig "kitet" i bilen då och då....

Bilderna ska sedan friläggas i Photoshop.

Känns viktigt att det inte blir en massa oönskade reflexer.

Budget: 3000 max.

Tacksam för hjälp då detta minst sagt är en djungel :)

//Therese
 
Har inte provat någon box, förutom hemmabygge som visserligen fungerade riktigt bra.. Däremot ljustält som finns billigt att köpa fungerar fint och är ihopfällbara för transport och förvaring.

Kolla på t.ex. ebay för billiga ljustält om det är av intresse, annars finns det alternativ hos de flesta stora fotohandlare.

Till båda delar (hemma byggd box och ljustält) använder jag vanliga "hot-shoe" blixtar med radiotriggers. Portabelt och fullt tillräckligt med ljus. 3st men möjlighet till manuella inställningar är fullt tillräckligt, då kan man belysa uppifrån och från både höger och vänster sida samtidigt. Ljustältet fungerar som en softbox nästan för produkten man vill fotografera.

Manuella inställningar både på kamera och blixtar rekommenderar jag för att göra arbetet så lätt som möjligt.

Edit: Det behövs inte avancerad utrustning, det absolut viktigaste är att man lär sig använda det man har. Det är långt ifrån det du vill ha kanske, men med ett ljustält el. dylikt kommer du från reflexer och ljussättningen kan man jobba med som man vill när man väl lär sig hantera den.
 
Senast ändrad:
Har inte provat någon box, förutom hemmabygge som visserligen fungerade riktigt bra.. Däremot ljustält som finns billigt att köpa fungerar fint och är ihopfällbara för transport och förvaring.

Kolla på t.ex. ebay för billiga ljustält om det är av intresse, annars finns det alternativ hos de flesta stora fotohandlare.

Till båda delar (hemma byggd box och ljustält) använder jag vanliga "hot-shoe" blixtar med radiotriggers. Portabelt och fullt tillräckligt med ljus. 3st men möjlighet till manuella inställningar är fullt tillräckligt, då kan man belysa uppifrån och från både höger och vänster sida samtidigt. Ljustältet fungerar som en softbox nästan för produkten man vill fotografera.

Manuella inställningar både på kamera och blixtar rekommenderar jag för att göra arbetet så lätt som möjligt.

Edit: Det behövs inte avancerad utrustning, det absolut viktigaste är att man lär sig använda det man har. Ett exempel jag tog snabbt med en blixt på kameran i en bokhylla. Det är långt ifrån det du vill ha kanske, men med ett ljustält el. dyligt kommer du från reflexer och ljussättningen kan man jobba med som man vill när man väl lär sig hantera den.

Jag skulle gärna köpa ett "komplett kit" - orkar inte leta runt halva internet. Möjligen kan jag köpa separat belysning... men helst från samma ställe... :)

Jag fotar manuellt.

Ska man belysa glas underifrån också? Ska man fota med blixt på glas? Jag har kört utan hittills...

Din länk funkar inte :)

tack för snabbt svar...
 
Blixt på glas funkar bra enligt min erfarenhet, blixt underifrån har jag dock aldrig kört med.

Det du behöver är väl ett ljustält och manuella blixtar, så leta runt behöver du inte göra länge :)

Ops, glömde guest pass på bilden. Här är en ny länk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.