Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minimal Digital= Möjligthet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan på er!

Jajaja, jag vet att temat är lite uttjatat;)

Jag spinner vidare från min senaste tråd där jag undersökte er som "Pryltyper" ute i landet, intressant värre;)! http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29014

**
En tanke som slår mig här i soffkroken är att det faktiskt är svårt att minimalisera fotoutrustning utifrån det individuella behovet, vilket är mycket viktigt för bla mig.

Igår satt jag och skrev en lista över vad jag behöver köpa om jag ger mig in på den digitala rutten,, Eftersom jag inte vill släppa det analoga helt *Ever* så blir det liksom mer och mer prylar, gillar INTE det läget;(
**

-ÄR det svårare att minimalisera med genomgående digital utrustning jämfört med analog eller är det rent av lättare?

-HUR minimaliserar jag med en kombination av digital och analog utr,stn? Är det överH möjligt att utifrån kravet "att alltid kunna bära med sig prylkalaset" äga både digitalt och analogt?

Jag önskar inte mer prylar i mitt liv,, skall jag då glömma att köpa digitalt helt och hållet;/

Mvh Niclas,

Ps, Jag har full förståelse för att många inte ens förstår min frågeställning, hoppas dock att det är ngr som gör det,)!

Senast ändrad:
Ja det beror väl på hur illa ställt det är med ditt prylbehov. Risken är ju stor att det bara blir fler grejer. För min egen del blev det så att en kamera med bra zoom och macro ersatte två gamla canon och 5-6 gluggar. Stativet har jag byggt om till spöhållare som jag använder till bla ålmete. Så det problemet har jag inte heller längre.Nu blir du allt avundsjuk,,va?

( Men känner jag mig själv så är det bara en tidsfråga innan man ruinerar sig på fler fotoprylar igen.)

arnenym skrev:
Ja det beror väl på hur illa ställt det är med ditt prylbehov. Risken är ju stor att det bara blir fler grejer. För min egen del blev det så att en kamera med bra zoom och macro ersatte två gamla canon och 5-6 gluggar. Stativet har jag byggt om till spöhållare som jag använder till bla ålmete. Så det problemet har jag inte heller längre.Nu blir du allt avundsjuk,,va?

( Men känner jag mig själv så är det bara en tidsfråga innan man ruinerar sig på fler fotoprylar igen.)

Tack för svar!
Faktiskt, lite avundsjuk blev jag allt;)!

Utifrån mina fotografiska behov så har jag just nu NÄStan minimalt med fotoprylar,, Minimalt utifrån behovet alltså och INTE ordets rätta betydelse;)!!

-ett analogt hus
-en större telelins
-en fast vidvinkel
-ett telemacro
-en normalzoom
+ 2 lite större kompakter med var sin lins.

Mer eller mindre önskar jag inte,, och då kommer jag liksom inte ifrån att det blir mer prylar om jag köper ett digitalt hus med batteripack, minneskort och bärbar lagringsmöjlighet.
Visst, filmen tar ju stor plats och batterier måste jag ju ändå ha men visst blir det mer när man skall fota båda medier paralellt.

=Lösningen är alltså att antingen köra 100% analogt eller digitalt,,

Känns liksom tråkigt när man vill fota digitalt åsså;)/

Mvh Niclas,

Jag ska vara ärlig nog att erkänna att jag har börjat snegla på lite olika filter och försättslinser m.m. Det börjar väl med lite smågrejer och rätt som det är släpar man på paraplyer och elverk för att driva medhavda datorer och batteriladdare, när man ska gå ut på en promenad med hunden.

;))
*LER*

Kanske är det så;)

För egen del så är jag nöjd så länge jag klarar av att bära på prylarna med mig på samma gång, då behöver jag liksom aldrig lämna ngt hemma pga vikt eller platsproblem.

Det lutar nog åt att fortsätta analogisera tror jag;)

Mvh Niclas,

Funderar, som vanligt.

Sitter och smålurar på om det i framtiden kommer att vara ngr argument för att köpa en högklassig dslr och ändå inte äga en dator!??

Måste framtidens digitala fotograf vara beroende av dator?

Årets mest stupida fråga;) enligt många av er och det köper jag, speciellt eftersom den ställs här i detta genomdigitala forum.

Men faktum är ju att min fråga härstammar ifrån en 90% TOtal lustlöshet jäntemot datorer,, Haken är ju att en dslr snart håller högre upplösning än en analog och den utvecklingen vill jag såklart följa med.

Mvh Niclas,

AAAAaaaaaAAAAAaargh!!! Det har börjat!
Jag har börjat snegla på en dslr!!
Brus och andra små förtretligheter som kompakterna dras med kommer troligtvis att göra så jag förlorar kontrollen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar